Καλώς ορίσατε στην αρχαιότερη ιστοσελίδα της Ηλείας, στο Αντρώνι και στην Ορεινή Ηλεία.

Είναι οι κατάφυτες διαδρομές μέσα στις βελανιδιές και στα πλατάνια στο κέντρο της Κάπελης με τις απόκρημνες πλαγιές, τα σκιερά φαράγγια με τις πολλές σπηλιές, τους καταρράκτες, τους νερόμυλους και τις νεροτριβές, με τις δροσερές πηγές και τα καθαρά ποτάμια... Με τα πετρόχτιστα σπίτια, τα νόστιμα φαγητά και το καλό κρασί, τα αρχοντικά γλέντια και τους φιλόξενους κατοίκους.

Frontpage

ΠΡΟΣΤΥΧΕΣ ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΟΙΜΙΩΔΕΙΣ ΕΚΦΡΑΣΕΙ

Αβράμη- Αβράμη η πούτσα σου ένα δράμι!

Άγιος και κώλος μαρτυρούν, μα ο άγιος αγιάζει κι ο κώλος ζοχαδιάζει.

Άδεια είχε το μουνί και μάζωνε αγγούρια.

Άδεια που ’χει το μουνί και παίζει τις αμάδες.

Αλάργα από πλώρη καραβιού και μουλαριού τον κώλο.

Αλάργα από στραβού ραβδί κι από κουτσού γαμήσι.

Αλάτισε τον κώλο σου και μετά ρώτα τι βρωμάει.

Άλλοι τρων τ’ αυγά με το πιπέρι, κι άλλοι κρατούν τ’ αρχίδια με το χέρι.

Άλλοι ψυχομαχάνε και άλλοι ψωλοβαράνε.

Άλλος γαμεί κι άλλος πλερώνει.

Άλλος κώλος φαίνεται κι άλλος μαγειρεύεται.

Άλλος το ’χει και το κατουρεί κι άλλος δεν το ‘χει και το λαχταρεί.

Άλλος ψυχομαχάει κι άλλος γκαυλομαχάει.

Αλλού τρώει κι' αλλού χέζει!

Αμ’ πότε σε ξεβράκωσα και δεν ήσουνα χεσμένος;

Άμα σε βάλει κάτω, όπως θε θα σε γαμήσει.

Άμα σε γαμήσει κανένας, να ’ναι και μάστορας.

Αν δε σε κλάσει ο μάστορης δε γίνεσαι τεχνίτης.

Αν δεις καράβι στο βουνό, μουνί το ‘χει τραβήξει.

Αν δεν βρέξεις κώλο, ψάρια δεν τρως.

Αν είχ’ αρχίδια η βάβω μας, την έλεγαν παππούλη.

Αν είχε η θεια μας αρχίδια, την ελέγαν μπάρμπα.

Αν ήταν το βιολί ψωλή, θα το παίζανε πολλοί.

Αν κατουρείς στην πόρτα μου, σου χέζω στη γωνιά σου.

Αν σε γαμήσει ο κατής, πού θα πας για να κριθείς;

Αν σου βαστάει ο κώλος...

Ανάθεμα τις τρίχες που φράζουν το μουνί!

Ανάθεμά το μουνί τόσα κακά που σέρνει.

Άπ’ όταν η γριά γαμήθηκε, εσφιχτομανταλώθη.

Απ’ τον κώλο μου βγήκες και κολύμπι θες να μου μάθεις;

Από ’να μουνί κι από ’να αρχίδι.

Σύστασις Συλλόγου εις Δίβρην το 1914

Γράφει ο Κώστας Παπαντώνόπουλος

ΠΥΡΓΟΣ 7 Ιουνίου.

Εις την Δίβρην την ωραίαν κωμόπολιν της Ηλείας συνεστήθη Σύλλογος της Αδελφότητας του οποίου σκοπός είνε η αληλεγγύη και περίθαλψις των απόρων μελών.

Του Συλλόγου τούτου εγένοντο και αι αρχαιρεσίαι καθ’ ας εξελέγησαν Πρόεδρος ο κ. Β. Θ. Ηλιόπουλος, αντιπρόεδρος ο κ. Γ. Αθανασιάδης, ταμίας, ο κ. Γ. Μπόνης, γραμματεύς ο κ. Γ. Σαραντόπουλος και εισπράκτωρ ο κ. Μ. Φωτεινός. Σύμβουλοι δε οι κ. κ. Γ. Ανδρικόπουλος, Χ. Τσίχλης, Ζ. Ανδρουτσόπουλος, Γ. Κουτσογιάννης, Γ. Φωτεινός και Δ. Γιούλης.

Η εύανδρος Δίβρη έχει πολλά τέκνα,  

Νεολόγος Πατρών 9.06.1914

Το έτος 1914 (πριν 109 χρόνια), είχε συσταθεί στη Δίβρη "ΑΔΕΛΦΟΤΗΤΑ ΔΙΒΡΙΩΤΩΝ" για την βοήθεια απόρων συμπολιτών !....

Όπως διαβάζουμε στην εφημερίδα "ΝΕΟΛΟΓΟΣ ΠΑΤΡΩΝ " της 9 Ιουνίου του 1914 , με ανταπρόκριση από τον Πύργο (βλέπε κατωτέρω 1η φωτ. σχετικό δημοσίευμα) οι τότε Διβριωτες συνέστησαν Σύλλογο για να βοηθήσουν τους αναξιοπαθούντες συγχωριανούς τους.
Μάλιστα όπως βλέπουμε στα ονόματα των μελών του ΔΣ της Αδελφότητας πρωτοστάτες ήσαν κυρίως εκπαιδευτικοί του Σχολαρχείου και του Ελληνικου Δημοτικού Σχολείου.
Πρόεδρος ο Β.Θ. Ηλιόπουλος από την σπουδαία οικογένεια του διάσημου του Ασημάκη Ηλιοπούλου. Αντιπρόεδρος ο Γ. Αθανασιαδης μετέπειτα βουλευτής.
Στα μέλη:
- ο Σχολάρχης Γ. Μπόνης
-ο Δάσκαλος Γ. Σαρατσόπουλος (βλ. 2η φωτογραφία)
- ο Δάσκαλος Μιχ. Φωτεινός (βλ. 3η φωτ. δεξιά)
- ο Σχολάρχης Χ. Τσίχλης (βλ. 4η φωτογραφία)
- ο Δάσκαλος Γ. Ανδρικόπουλος
- ο Δικολάβος Ζώης Ανδρουτσόπουλος και οι υπόλοιποι αναγραφόμενοι....
(σ. Βλ. και λεζάντες στις φωτογραφίες)
Να σημειώσουμε μετά 10 χρόνια το 1924 δημιουργήθηκε ο "Προοδευτικός Σύνδεσμος Δίβρης" με πρόεδρο τον μεγάλο πολιτικό και λογοτέχνη Βάσο Στεφανόπουλο και στη συνέχεια άλλοι μέχρι την εποχή μας.

ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΣΕ ΨΗΦΙΣΩ ΡΕ ΛΟΥΣΤΡΟ;

Καταγραφή Κώστας Παπαντωνόπουλος

Λούστρος  ονομάζεται ο πλανόδιος που το επάγγελμά του είναι να βερνικώνει και να γυαλίζει παπούτσια περαστικών. Στη δουλειά του ο λούστρος χρησιμοποιεί ένα κασελάκι που μέσα έχει τα βερνίκια και τις βούρτσες για το γυάλισμα των παπουτσιών. Συνήθως την εργασία του λούστρου την έκαναν μικρά παιδιά ή έφηβοι και κάποιοι που επέλεγαν αυτό το επάγγελμα ως ευκαιριακή εργασία. Η αμοιβή τους ήταν ελάχιστη καθώς ο εκάστοτε πελάτης τους έδινε ότι ήθελε που ξεκίναγε από μία - δύο δεκάρες.

Στην ορεινή Ηλεία, Αχαΐα, Γορτυνία, λούστρος σαν επάγγελμα δεν υπήρχε αλλά την λέξη την χρησιμοποιούσαν για να χαρακτηρίσουν τον αλήτη, τον ανήθικο, και γενικότερα τον παλιάνθρωπο.

Εδώ όμως δεν θέλουμε να θίξουμε αυτό το λιτό και ωραίο επάγγελμα που έκαναν πάρα πολλοί για να ζήσουν τις οικογένειές του αλλά και των νεαρών που πάλευαν μέσα στην φτώχεια τους να επιβιώσουν. Ασχέτως αν οι πλούσιοι τους υποτιμούσαν, πολλές φορές με την φράση: «Α ρε λούστρο!»

«Εμφανίζουν την αρχόντισσα Δύβρη ως μια ξεπεσμένη πουτάνα…»

Γράφει ο Κώστας Παπαντωνόπουλος

Με αφορμή την παρακάτω δημοσίευση που έκανε στο fb πριν λίγες μέρες ο Θυβραίος (Θοδωρής Ηλιόπουλος) για τα τεκτενόμενα στην «πάλαι ποτέ Βασιλεύουσα» Δίβρη.

Περίμενα να γίνει μεγάλος ντόρος με το δημοσίευμα αλλά σχεδόν καμία αντίδραση εκτός από την αφεντιά μου που είπα ότι, «βάρεσε το μαχαίρι» στο μεδούλι» και ότι θα φρόντιζα να το αναδημοσιεύσω στο antroni.gr για να μείνει.

Βγήκε ένας θιγόμενος να μου παραπονεθεί για  την αναδημοσίευση και ότι το κείμενο του Θυβραίου ήταν υβριστικό αλλά τελικά τα πήρε όλα πίσω αφού διέγραψε ακόμη και τις δικές μου παρατηρήσεις.

Λέει πολλά ο Θυβραίος και κυρίως για το «δεύτε τελευταίον ασπασμόν» της Δίβρης.

Δεν επιθυμώ να ασχοληθώ σε αυτή την φάση για την κατάντια της Δίβρης αλλά θα μείνω όμως στο ότι κάποιοι λιβανίζουν μέχρι αηδίας τον επιχειρηματία που εκμεταλλεύεται τον φυσικό πλούτο της Δίβρης. «Το ποτάμι δεν γυρίζει πίσω…» πατριώτες με τα παρτάλια που διαφέντεψαν τον τόπο ως τώρα, οι γνωστοί  διεφθαρμένοι λαδιάρηδες.

Τι έκαναν για να δημιουργηθούν οι κατάλληλες προϋποθέσεις ώστε να παραμείνουν οι νέοι στον τόπο τους;

Δεν σώζονται τα χωριά μας με πλακόστρωτα βιτρίνας, γήπεδα και παιδικές χαρές που χρησιμοποιούνται μια φορά το χρόνο αλλά με έργα υποδομής όπως βιολογικά κτηνοτροφικά πάρκα  και τα χαμένα υδροηλεκτρικά που αν θα τα είχαν οι δήμοι θα έτρωγαν ψωμάκι αρκετές οικογένειες και δωρεάν ρεύμα οι δημότες. (Βλέπε Ανάβρα του Τσουκαλά).

Διαβάστε εδώ το κείμενο του παλιοκολέγα Θυβραίου που έχω να μιλήσω μαζί του πάνω από ένα χρόνο:

Δήμητρα Ασημακοπούλου 1966–2023 Φολόη - Γιάρμενα

Έφυγε από κοντά μας χθες Σάββατο 29.04.2023 η Δήμητρα Ασημακοπούλου του Νικολάου και της Σοφίας που γεννήθηκε πριν 57 χρόνια στη Γιάρμενα.

Η κηδεία της θα γίνει σήμερα στις 15.00 στη γενέτειρά της.

Στον πατέρα της Νικόλαο, στα αδέλφια της Ελένη, Γιώργο, Χριστίνα, Λύσανδρο, Νεκτάριο, Ευαγγελία και σε όλους τους συγγενείς της εκφράζουμε τα συλλυπητήρια μας.

Η αείμνηστη Δήμητρα ήταν νοσηλεύτρια σε δημόσιο νοσοκομείο της Αθήνας. Η μητέρα της Σοφία πέθανε στις 8.02.2021, η καταγωγή της ήταν από το Κούμανι από τους Πιπεραίους.

Οι πληροφορίες προέρχονται από τον γνωστό φίλο της σελίδας Γιώργο Μαρκόπουλο.

Κεντρική Σελίδα

Ο Τόπος μας

Παράδοση

Πολυμέσα

Ιστορία

Αναδημοσιεύσεις

Free Joomla! templates by Engine Templates