Καλώς ορίσατε στην αρχαιότερη ιστοσελίδα της Ηλείας, στο Αντρώνι και στην Ορεινή Ηλεία.

Είναι οι κατάφυτες διαδρομές μέσα στις βελανιδιές και στα πλατάνια στο κέντρο της Κάπελης με τις απόκρημνες πλαγιές, τα σκιερά φαράγγια με τις πολλές σπηλιές, τους καταρράκτες, τους νερόμυλους και τις νεροτριβές, με τις δροσερές πηγές και τα καθαρά ποτάμια... Με τα πετρόχτιστα σπίτια, τα νόστιμα φαγητά και το καλό κρασί, τα αρχοντικά γλέντια και τους φιλόξενους κατοίκους.

Frontpage

ΑΝΑΛΑΤΟ!

Γράφει ο Κώστας Παπαντωνόπουλος

Ανάλατο[1] λέγανε το βασιλικό λίπος, το μέσα ξίγκι ή την μπόλια του γουρουνιού. Κρατούσαν ένα μέρος του βασιλικού λίπους από το χοιρινό και το έλειωναν ξέχωρα από τα άλλα, χωρίς να το αλατίσουν, γι’ αυτό και λέγεται ανάλατο.

Αυτό το αποθήκευαν σε ένα λαγήνι πήλινο και το χρησιμοποιούσαν στην μαγειρική ως βούτυρο, όταν έφτιαχναν  κουραμπιέδες, τηγανίτες και διάφορα άλλα παρασκευάσματα.

Επίσης το χρησιμοποιούσαν για να τσιγαρίζουν τα μακαρόνια, τις χυλοπίτες και αν είχαν μπόλικο και τους περίσσευε το χρησιμοποιούσαν και στην μαγειρική.

Επίσης ένα κομμάτι ανάλατο δεν το έλειωναν το κρατούσαν χώρια και το χρησιμοποιούσαν στη πρακτική ιατρική για εντριβές. Το ζέσταιναν και για να είναι μαλακό και με αυτό έκαναν εντριβές στο μέρος που ένοιωθε πόνους ο ασθενής.

Ακόμη το χρησιμοποιούσαν για να λιπαίνουν τα χέρια τους οι ξωμάχοι όταν ξερόσκαγαν ή κοκάλωναν τον χειμώνα από το κρύο αλλά και από τις διάφορες υπαίθριες χειρωνακτικές εργασίες. Ενώ με αυτό λίπαιναν τις αρβύλες, όπλα, μηχανισμούς, ζώνες, δερμάτινες τσάντες, καπνοσακούλες κ.λπ.

Ανάλατο τάιζαν την έγκυο γυναίκα, για να βγει το παιδί χιονάτο, σαν το λίπος. Έλεγε ένας για κάποια γύφτισσα που είχε παντρευτεί, έναν λαϊκό: «Όσο ανάλατο κι αν φας, άσπρο παιδί δεν κάνεις!»

Επίσης με το ανάλατο, κατασκεύαζαν και υπόθετα για την αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας. Ένα τεμάχιο ανάλατο, το τύλιγαν με πανί και το τοποθετούσαν οι τσοπάνηδες στα γρέκια τους ώστε τα ζωντανά τους να είναι πάντοτε παχιά και όχι αχαμνά δηλαδή αδύνατα, (τα αχαμνά τότε τα έλεγαν κάρματα).

Ανάλατο χρησιμοποιούσαν και στα φυλαχτάρια που έφτιαχναν.

 

[1] Ανάλατο σύμφωνα και με το λεξικό μας είναι: 1) το βασιλικό λίπος, η μπόλια, το μέσα ξίγκι του γουρουνιού που είχε ιαματικές ιδιότητες, 2) επίθ. κάτι που δεν είναι αλατισμένο, 3) σαχλός, ανούσιος άνθρωπος, 4) τα ανάλατα αστεία, ανάλατες ιστορίες, άνοστα πράματα, δίχως καμιά ουσία.

 «Ανάλατο λέγεται το εσωτερικό λίπος του χοίρου όπερ διατηρείται χωρίς να αλατισθεί, χρησιμοποιείται δε ως αλοιφή δια τας πληγάς»: Αριστοτέλης Βαλαωρίτης, (1824-1879):

ΑΝΕΜΟΓΑΖΟΥ Ή ΑΝΕΜΟΔΟΥΡΑ….!

Καταγραφή επιμέλεια Ηλίας Τουτούνης

Ανεμογαζού, λέγεται το φυσικό καλοκαιρινό φαινόμενο όπου η σκόνη (κονιορτός) μερικές φορές αιωρείται στην επιφάνεια της γης, μετά από αδύναμο άνεμο και σχηματίζει μια περιστρεφόμενη στήλη γύρω από τον εαυτόν της. Αυτό συμβαίνει κυρίως κατά τον Ιούλιο και Αύγουστο μήνα.
Βασικά είναι ένας μίνι ανεμοστρόβιλος ή επίσημα αεροδίνη, όπου είναι ένα μετεωρολογικό φαινόμενο ελάχιστης χρονικής διάρκειας. Όπως εξηγεί και το όνομά του, πρόκειται για ένα κατακόρυφο ή κεκλιμένο στροβιλισμό του αέρα, που διαρκεί από μερικά δευτερόλεπτα μέχρι λίγα λεπτά της ώρας. Αυτό το φαινόμενο έχει μια ιδιαιτερότητα ροπής διότι στο βόρειο ημισφαίριο συνήθως η φορά του ανεμοστρόβιλου πάντα είναι δεξιόστροφη, σε αντίθεση με το νότιο ημισφαίριο όπου εκεί η φορά είναι κι αυτή πάντα αριστερόστροφη.
Η παράδοση αναφέρει ότι κατά αυτό το καιρικό φαινόμενο περιστρέφονται οι Νηρηίδες και οι Νεράιδες, με σκοπό να βλάψουν τους ανθρώπους.
Οι Νηρηίδες, κατά την ελληνική μυθολογία, ήταν νύμφες, που προσωποποιούσαν τις καταστάσεις και τα χαρακτηριστικά της θάλασσας. Αυτές λατρεύονταν ως θεές της ήρεμης θάλασσας, φιλικές προς τους ανθρώπους. Οι Νηρηίδες ήσαν κόρες του Νηρέα και της Ωκεανίδας Δωρίδας και εξ’ αυτής εγγονές του Τιτάνα Ωκεανού.

Οι Νηρηίδες ήταν γύρω στις πενήντα τον αριθμό και ζούσαν στον βυθό της θάλασσας, στο παλάτι του πατέρα τους και περνούσαν τη μέρα τους κολυμπώντας και παίζοντας με δελφίνια ή καθισμένες σε χρυσούς θρόνους ή βράχους τραγουδώντας και υφαίνοντας ή στεγνώνοντας τα πλούσια και μακριά μαλλιά τους. Δεν επέτρεπαν σε καμία θνητή να παραβάλλεται με αυτές στην ομορφιά. Είχαν τη δύναμη να ταράζουν τη θάλασσα αλλά και να την ηρεμούν. Γενικά ήταν πάντοτε περιχαρείς για την αθανασία τους και συνόδευαν τα άρματα των ενάλιων θεών.

Οι παλιοί υποστηρίζουν ότι οι Νηρηίδες και οι Νεράιδες κάπου- κάπου τεκνοποιούν και τα μικρά «νεραϊδούλια» που γεννούν, τα διώχνουν από κοντά τους και αυτά θέλοντας να προξενήσουν εντύπωση, μιμούνται τους υδροστρόβιλους και ανεμοστρόβιλους, που δημιουργούν οι μανάδες τους. Αν το μικρό καταφέρει και επιβιώσει σαράντα ημέρες τότε γίνεται νεράιδα. Για να επιβιώσει όμως πρέπει μέσα στις σαράντα πρώτες ημέρες να δημιουργήσει σαράντα ανεμογαζούδες επάνω στην επιφάνεια της γης, χωρίς να τους σταυρώσουν καμιά. Άπαξ και τους σταυρώσουν έστω και μια, τότε πεθαίνουν. Όμως πριν έλθει το τέλος τους φτιάχνουν μια κωνική τρύπα μέσα στην σκόνη και τρυπώνουν μέσα σ’ αυτή και εκεί πεθαίνουν. Εκεί το πολύ μικρό σημείο που πεθαίνει η ανεμογαζού, λέγανε ότι ποτέ δεν φυτρώνει χορτάρι.
Όταν πέφτουν δηλαδή κωπάζουν οι ανεμογαζούδες, τότε οι άνθρωποι πηγαίνουν και επάνω στην σκόνη χαράζουν το σχήμα του σταυρού, για να αποδιώξουν τα κακά πνεύματα, από τον τόπο τους.
Στην τοπική παράδοση τις ανεμογαζούδες τις παρομοιάζουν σαν παιδιά από νεράιδες. Τις τρύπες που πεθαίνουν τις ονομάζουν νεραϊδοχαφτιές. Όμως αυτές οι τρύπες δεν είναι από τις ανεμογαζούδες όπως υποστηρίζουν παραδοσιακά, αλλά είναι παγίδα ενός εντόμου που την δημιουργεί μόνο του και εκεί παραμονεύει και όποιο πολύ μικρό έντομο που περνάει από εκεί πέφτει στην παγίδα, και δεν μπορεί γρήγορα να φύγει. Εκεί καραδοκεί ο κυνηγός που είναι κρυμμένο μέσα στο κάτω μέρος μέσα στην σκόνη το σκοτώνει το τρώγει.

ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΔΟΞΑΣΙΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΛΗΨΕΙΣ:

-Παλιά στις χωμάτινες αυλές, στα αλώνια και στα σταφιδάλωνα κυρίως τα απογεύματα που σήκωνε μαϊστράλια οι γυναίκες τα καταβρέχανε για να μην σηκώσουνε ανεμογαζούδες, γιατί το είχανε σε κακό, για την οικογένεια και για την σοδειά. Λέγανε ότι τα απλωμένα σκουτιά στις φράχτες της αυτής εμπόδιζαν τις ανεμογαζούδες να στήσουνε στην αυλή τους και γι’ αυτό τα άπλωναν πριν το γιόμα και τα μάζευαν μετά το πέσιμο του ήλιου.
-Οι ανεμογαζούδες μετά το πέσιμο του ήλιου πήγαιναν και τρούπωναν μέσα στα νερά ρέματα, πηγάδια, βρύσες, λούμπες κ.ά. για να περάσουν την νυχτιά τους και να πάρουν δυνάμεις. Οι ανεμογαζούδες πάντα έβγαιναν ζευγαρωτές και φούντωναν η μια κοντά στην άλλη.
-Λέγανε ότι όποιος ιδεί την νύχτα με φεγγάρι ανεμογαζού, τότενες αυτός θα ζήσει εκατό χρόνους. Έτσι το καλοκαίρι με την φεγγαράδα κάθονταν έξω στα αλώνια και στις χωμάτινες αυλές μπας και ιδούν ανεμογαζού για να ζήσουν χρόνους εκατό.
-Επίσης μερικοί άνθρωποι, εκείνοι που βλέπουν τα ξωτικά και τις νεράιδες, έχουν την δυνατότητα ν’ ακούσουν την βουή της ανεμογαζούς.
Μολόγαγε ένας παλιά ότι άκουσε την βουή αλλά εξηγούσε ότι άκουγε κλάμα και παράπονο γιατί την έδιωξε η μάνα της.
-Γκαστρωμένη γυναίκα δεν έπρεπε να ιδεί ανεμογαζού, γι’ αυτό από το γιόμα και μετά μέχρι να πέσει ο ήλιος τις γκαστρωμένες δεν τις αφήναν να βγουν έξω. Αν κατά λάθος έβλεπαν ανεμογαζού τότε έβαναν το πατέρα του παιδιού που θελά γεννηθεί να φτιάξει μια τρύπα στο χώμα, ίσα με ένα κατσαρόλι και μέσα να την γιομίσει με σκόνη που πέρασε η ανεμογαζού, γιατί εκεί θελά ξανάρθει και να πέσει μέσα και να πεθάνει η ανεμογαζού για να βγει το παιδί με υγεία.
-Ακόμη λέγανε ότι όποιος βρεθεί στον κύκλο της ανεμογαζούς, μουρλαίνεται, δηλαδή χάνει τα μυαλά του. Γι’ αυτό όποιος δεν έστεκε καλά στα μυαλά τον έλεγαν «Ανεμογαζωμένο!»
-Στην Πηνεία παλιά όταν βλέπανε ανεμογαζούδες, έλεγαν ότι γύρω από την αυλή τριγυρίζουνε διάβολοι.

ΞΟΡΚΙ:

Όταν αντιλαμβάνονταν ότι πρόκειται να ιδούν ανεμογαζού στην αυλή τους έπαιρναν τη ρόκα με μαλλί την ανέμιζαν στον αέρα, έφτυναν τρεις φορές αριστερά, δεξιά και μπροστά τους και έλεγαν από μέσα τους και ένα ξόρκι:
«Μικρή κακιά νεράιδα κι ανεμογαζού, φύγε απ’ εδώ και τράβα αλλού,
εκεί που πάει κι η αδερφή σου, πάρτο τον αγέρα σου και ξεκουμπίσου!»

ΦΡΑΣΕΙΣ:

-Άει μου στον Διάβολο ανεμογαζωμένο!
-Απ’ το γιόμα τ’ Αλωνάρη βγαίνει η ανεμογαζού στο παζάρι!
-Γυρίζει σαν την ανεμογαζού!
-Η μικρή ανεμοδούρα μου ’φερε τρανή σκοτούρα!
-Σα φουντώσει η ανεμογαζού, σου φέρνει τον Διάβολο που ’ρχεται απ’ αλλού!
-Το μυαλό του ανεμογαζούζει!

ΑΝΤΡΩΝΙ – ΠΡΟΤΟΜΗ ΑΝΤΙΓΟΝΗΣ

Γράφει ο Κώστας Παπαντωνόπουλος

Λόγω των καταστροφικών πυρκαγιών που έπληξαν τον τόπο μας, ακυρωθήκαν όλες  οι προγραμματισμένες εκδηλώσεις του Δήμου Αρχαίας Ολυμπίας για τα διακόσια χρόνια από την Έναρξη της Επανάστασης του 1821. Μεταξύ αυτών, ακυρώθηκε και η προγραμματισμένη εκδήλωση  προς τιμή της «Αντιγόνης Σταϊκοπούλου & των γυναικών για την συμβολή των στον Αγώνα για την απελευθέρωση».

Είχα επιλεχθεί από τον Δήμο Αρχαίας Ολυμπίας να είμαι ο κεντρικός ομιλητής στην εκδήλωση που ήταν προγραμματισμένη να γίνει το Σάββατο 7 Αυγούστου 2021, στο χωριό μου το Αντρώνι.

Στο τέλος της ομιλίας μου, είχα υπόψη μου να προτείνω στον Δήμο Αρχαίας Ολυμπίας, στον Πρόεδρο της τοπικής κοινότητας και στον Πολιτιστικό σύλλογο, να ανεγερθεί σε επιλεγμένο κεντρικό σημείο του χωριού μας, μια προτομή της ηρωίδας Αντιγόνης Σταϊκοπούλου. Επίσης προς τιμή της να ονομάσουμε την κεντρική οδό του χωριού μας.  Ακόμη ήθελα να επισημάνω ότι θα πρέπει κάθε χρόνο να γίνονται εορταστικές εκδηλώσεις προς τιμή της και να διοργανώνουμε και διάφορα αγωνίσματα με την ονομασία «Αντιγόνεια».

Η κατασκευή της προτομής, οι εκδηλώσεις τιμής και τα «Αντιγόνεια», νομίζω ότι θα υιοθετηθούν από όλους μας και θα γίνουν σημείο αναφοράς και έλξης κοινού στο χωριό μας.

Για την Ηλεία, η προτομή γυναίκας του 1821, θα είναι η πρώτη και ίσως η μοναδική. Ας ξεκινήσουμε όλοι συλλογικά να συμβάλλουμε και να τιμήσουμε αυτή την ηρωίδα γυναίκα και να την αναδείξουμε ως πρότυπο της Αντρωναίας πολεμίστριας!

ΑΝΤΡΩΝΑΙΟΙ ΣΤΗΝ ΠΛΑΤΕΙΑ ΤΟ 1986

>

Ένα εξαιρετικό βίντεο του Κωνσταντίνου Συλάιδου που το δημιούργησε το 1986 στην πλατεία στο Αντρώνι.

Από ότι φαίνεται στις ενδυμασίες και το δεμένο αρνί στο μαγαζί του Πλίθα θα ήταν γιορτινή μέρα, το πανηγύρι ή του Αγίου Κωνσταντίνου.

Βλέπουμε πολυαγαπημένα πρόσωπα που έχουν φύγει αρκετά χρόνια πριν όπως ο Πλίθας, ο Μπαφιώλας, ο Φακιώλης, ο Τζακ, ο Θάνος, ο Ντερλεπάνης, ο Πάνος του Τσαπή, ο Κατσαφός, ο Κώστας του Σπανού, ο Νιόνιος του Μπούκη, η Γαλάναινα, η Πολίτα Κότσαλη, η Νικούλα, ο Κοσμάς, ο Κουτσαντώνης και ο Σωτήρης του Τασάνη και άλλοι πολλοί. Φαίνεται ακόμη πως ήταν η πλατεία και τα οικήματα πριν φύγουν για να γίνει πλατεία.

Κώστας Παπαντωνόπουλος Νοέμβρης 2023

ΑΝΤΡΩΝΙ: ΜΑΛΟΤΕΝΑ ΠΑΛΙΟΒΡΥΣΗ ΑΠΟ ΨΗΛΑ

ΑΠΟ ΨΗΛΑ ΜΕ DRONE ΑΝΤΡΩΝΙ: ΜΑΛΟΤΕΝΑ, ΑΛΩΝΙ ΤΟΥ ΠΛΙΕΓΚΑ, ΣΕΛΛΗΕΙΣ ΠΟΤΑΜΟΣ (ΚΟΚΑΛΑΚΙ) Ή ΠΗΝΕΙΑΚΟΣ ΛΑΔΩΝΑΣ, ΤΟΥ ΓΚΟΥΡΙ (Η ΠΕΤΡΑ GURI), ΖΗΡΑΙΙΚΑ, ΠΑΛΙΟΒΡΥΣΗ, ΠΑΛΙΟΠΟΤΑΜΟ, Ο ΜΥΛΟΣ ΤΟΥ ΡΕΤΣΙΝΑ, ΑΠΑΓΟΡΕΥΜΕΝΟ, ΝΕΚΡΟΤΑΦΕΙΟ - ΕΚΚΛΗΣΙΑ

Παρασκευή, ‎26 ‎Αυγούστου ‎2022, ‏‎11:01:18 πμ

Κώστας Παπαντωνόπουλος

ΜΑΛΟΤΕΝΑ, τοποθεσία στα Γιανακαίικα στην παλιά δίοδο προς το Κούμανι. Εκεί θα δείτε και τα ερείπια από τις εγκαταλειμμένες παραποτάμιες «βίλες» του Λάμπη Μ. του Βασίλη Π. και του Γληγόρη Κ.

ΑΛΩΝΙ ΤΟΥ ΠΛΙΕΓΚΑ, το μοναδικό πέτρινο Αλώνι που φτιάχτηκε το 1925

ΣΕΛΛΗΕΙΣ ΠΟΤΑΜΟΣ (ΚΟΚΑΛΑΚΙ) Ή ΠΗΝΕΙΑΚΟΣ ΛΑΔΩΝΑΣ, το δικός μας ποτάμι που μαζί με το Παλιοπόταμο σχηματίζει το Φαράγγι του Αντρωνίου

ΤΟΥ ΓΚΟΥΡΙ (Η ΠΕΤΡΑ GURI), η πέτρα που παίζαμε. Η ονομασία προέρχεται από την πέτρα στα Αλβανικά ή Σλάβικα.

ΖΗΡΑΙΙΚΑ, η συνοικία – γειτονιά των Ζηραίων Αντρωναίων.

ΠΑΛΙΟΒΡΥΣΗ, η κύρια βρύση του χωριού μας που οι γνωστοί ιθύνοντες φρόντισαν να εξαφανίσουν. Δεν έχουμε φωτογραφία από αυτή την εξαίρετη κρήνη παρά μόνον τον έναν από τους δύο κούτουλες.

ΠΑΛΙΟΠΟΤΑΜΟ, Το ποτάμι με τους 5-6 μύλους, νεροτριβή και πριονοκορδέλα.

Ο ΜΥΛΟΣ ΤΟΥ ΡΕΤΣΙΝΑ, ο μύλος της γνωστής οικογένειας που σταμάτησε την λειτουργία στα χέρια της Τασίας του Λουβίκη.

ΑΠΑΓΟΡΕΥΜΕΝΟ, το δάσος που απαγόρευσε πριν 70 περίπου χρόνια την κοπή ξύλων το δασαρχείο για να κρατηθεί το χωριό ΒΑ.

ΝΕΚΡΟΤΑΦΕΙΟ, φαίνεται το κοιμητήριο, η ανόητη επέκταση αλλά και ο αυθαίρετα γκρεμισμένος μαντρότοιχος.

ΕΚΚΛΗΣΙΑ και πέριξ με τις αυθαίρετες κατασκευές του αχόρταγου.

 

Κεντρική Σελίδα

Ο Τόπος μας

Παράδοση

Πολυμέσα

Ιστορία

Αναδημοσιεύσεις

Free Joomla! templates by Engine Templates