Tριπόταμα
  • Εγγραφή

Frontpage

Έφυγε σήμερα 19.09.2020 ο δάσκαλος Χαράλαμπος Παπαγιάννης του Σπύρου που γεννήθηκε πριν 75 χρόνια στο Κούμανι.

Η κηδεία του θα γίνει αύριο Κυριακή στις 15.00 στην γενέτειρά του.

Στους οικείους του και σε όλους τους Κουμαναίους εκφράζουμε τα θερμά μας συλλυπητήρια.

Ο Χαράλαμπος Παπαγιάννης, γεννήθηκε στο Κούμανι το 1945. Παρά τα δύσκολα τότε χρόνια, σπούδασε στην Παιδαγωγική Ακαδημία Τριπόλεως και έτυχε διετούς μετεκπαίδευσης.

Πρώτο διορίστηκε δάσκαλος σε χωριό της Αμαλιάδας και επί 12 χρόνια υπηρέτησε στη γενέτειρά του το Κούμανι και σε σχολεία της Αχαΐας. Διετέλεσε Προϊστάμενος Γραφείου και Διευθυντής Α’ θμιας Εκπαίδευσης του Νομού Αχαΐας. Στο Κούμανι γνώρισε την σύζυγό του Γεωργία (νηπιαγωγό) που καρπός τους είναι η Κωνσαντίνα και ο Σπύρος, τα παιδιά τους.

Ο Χαράλαμπος Παπαγιάννης, ασχολήθηκε ενεργά με το χωριό του και το 2007 εξέδωσε το πρώτο του βιβλίο, «Το Κούμανι Ηλείας» μέσω της Ένωσης Κουμανιωτών Ηλείας.

Γράφει επί λέξει, στο εισαγωγικό του βιβλίου:

«Αυτός ο τόπος, αυτή η γη, είναι η πηγή της χαράς και των δακρύων μας. Εκεί πρωτοαντικρίσαμε το φως του ήλιου να ροδίζει από τα αρκαδικά βουνά. Εκεί ακούσαμε το θεσπέσιο θρόισμα των αγέρωχων βελανιδιών. Εκεί είναι οι ρεματιές και οι νεροσυρμές του Τσιγαριού και της Μόλας απ’ όπου η καρτερική μάνα μας κουβάλαγε στην πλάτη το νερό που πίναμε. Εκεί μας φέρνει στον ύπνο και στο ξύπνιο μας η αγέραστη μνήμη μας…»

Συνεχίζει με τον πρόλογο, την Θέση και τα όρια του χωριού του, την μυθολογία, μιλάει για την Φολόη και τους Κενταύρους, για την ιστορία με αναφορά σε όλες τις περιόδους, για τον Αρχαίο Λασιώνα και την Τουρκοκρατία. Γράφει για τους Τουρκαλβανούς του Λάλα, για το «Κούμανι και Αντρώνι» και την απελευθέρωση. Για τους δήμους και τις κοινότητες και τα πρόσωπα που διαδραμάτισαν πρωτεύοντα ρόλο. Για την κατοικία και τις ασχολίες των κατοίκων, τις καλλιέργειες, την αμπελουργία, την κτηνοτροφία, την τυροκομία, τον κούρο, την χοιροτροφία και την δενδροκαλλιέργεια. Γράφει ακόμη για τα επαγγέλματα που έπαιξαν σπουδαίο ρόλο στην τοπική οικονομία. Μεγάλο μέρος του βιβλίου αφιερώνει στην κοινωνική ζωή, στην οικογένεια, στο γάμο, στις γιορτές, στην μετανάστευση, την διατροφή και τους συλλόγους. Συνεχίζει με την εκπαίδευση, το λεξικό, τις βιογραφίες και τελειώνει με κάποιες ανέκδοτες ιστορίες, μία εξ αυτών, «Ο μαύρο-Ζέρος» την είχαμε αναδημοσιεύσει στην ιστοσελίδα www.antroni.gr

Το 2010 εκδίδει το δεύτερο βιβλίο του με τίτλο: «Κουμανιώτικες Ανέκδοτες Ιστορίες».

Με λιτή και ευχάριστη αφήγηση, "ξετυλίγει" και εδώ διάφορες ιστορίες που κατέγραψε, κυρίως με πρόσωπα από το Κούμανι όπως κάποια γνωστά μας, τον Σωκράτη, τον Νικέα, τον Γληγόρη, τον Μπούκη αλλά και για τους δικούς μας, τον Νίκο τον Τσαπή και τον παπα-Ντίνο Καλαμάρηαπό το Αντρώνι.

Τέλος, το πόνημα συνοδεύουν δεκάδες φωτογραφίες, όπου μία εξ αυτών με την "Ζέμπελη" (1933) την δανειστήκαμε για το άρθρο μας, «Η συγκοινωνία στην ορεινή Ηλεία – η Ζέμπελη».

Τον αείμνηστο δάσκαλο τον συναντήσαμε μία φορά στην Γιάρμενα, στις 13  Αυγούστου  2011 για τον εορτασμό των 15 χρόνων της τρίμηνης έκδοσης του περιοδικού ''Φολόη''. Λάβαμε τότε μαζί και με άλλους, τιμητική διάκριση των συνεργατών που στήριξαν, διέδωσαν, ανέδειξαν... το περιοδικό ''Φολόη”. Στην ολιγόλεπτη ομιλία του κατά την βράβευσή του, επικεντρώθηκε στην διάσωση του δρυοδάσους της Κάπελης καταγγέλλοντας τους καταπατητές και τους εμπόρους ξυλείας.

Καταγράψαμε τότε την ομιλία του αλλά δεν ευδόκησε να ανταλλάξουμε περαιτέρω απόψεις όπως υπολογίζαμε.

Καλό του ταξίδι! Η παρακαταθήκη που άφησε στον τόπο του είναι μοναδική και θα μνημονεύεται στους αιώνες των αιώνων.

Κώστας Παπαντωνόπουλος, Τρυγητής 2020

Γράφει: o Κώστας Παπαντωνόπουλος, Τρυγητής 2020

Η Ασήμω Ντάρμα ήταν γυναίκα του Θοδωράκη Ντάρμα από το χωριό Σκλήβα, με καταγωγή από το Γερμουτσάνι (συνοικισμός του οικισμού Αγράμπελα) το γένος Λαγού. Ήταν μια ψηλή γεροδεμένη γυναίκα με ανδρική κορμοστασιά. Κατά την επανάσταση του 1821 ήτανε κάπου τριάντα χρονών. Ο άνδρας της τραυματίσθηκε σε κάποιο άγνωστο επεισόδιο, έπαθε γάγγραινα και πέθανε νεότατος, αφήνοντας την Ασήμω χήρα μ’ ένα κορίτσι.

Τον Δεκέμβριο του 1825 όταν έγινε η επέλαση του Ιμπραήμ πασά κατά των χωριών της Πηνείας, οι ορδές του απ’ όπου περνούσαν, λεηλατούσαν, σκότωναν, βίαζαν και τέλος πυρπολούσαν τα πάντα. Η Πελοπόννησος, η Ηλεία, η Πηνεία και η Ορεινή Ηλεία δέχθηκαν μεγάλες συμφορές και ο άμαχος πληθυσμός όταν αντιλαμβανόταν να πλησιάζει ο εχθρός κατάφευγε στα δάση, σε απομακρυσμένες χαράδρες, σε σπηλιές και πολλοί εξ αυτών ανέβαιναν στις βουνοκορφές του Ωλονού για περισσότερη ασφάλεια.

Η Ασήμω την ημέρα που οι Τουρκοαιγύπτιοι σάρωναν στην κυριολεξία την Πηνεία, κρύφθηκε μέσα στην χαράδρα μοναχή της, εκεί κοντά στο Παλιομονάστηρο του Αγιάννη μέσα σε μια συστάδα με κατσοπρίνια και βατουκλιές.
Ένας προδότης - ρουφιάνος με βρώμικο παρελθόν που βρισκόταν στην υπηρεσία τούρκου αγά, από το χωριό Σιμόπουλο με το παρατσούκλι Φλέτσας (για ευνόητους λόγους δεν αναφέρουμε το επώνυμό του), είχε μαζί του και ένα κυνηγοζάγαρο και ακολουθούσε τους Τουρκοαιγύπτιους που τον χρησιμοποιούσαν και ως οδηγό. Μόλις λεηλάτησαν το χωριό Σκλήβα και προχωρούσαν προς την Χαλαμπρέζα (σημ. Πρόδρομος), κάτου στην Λαγκαδιά το ζαγάρι του προδότη τρούπωσε μέσα στο ρεματάκι κλαφουνώντας λες και είχε μυριστεί λαγό. Οι Τουρκοαιγύπτιοι πέρασαν δίχως να δώσουν ιδιαίτερη σημασία, ενώ ο Φλέτσας ακολούθησε το σκυλί του. Το σκυλί κλαφουνώντας ζύγωσε κοντά εκεί που ήταν κρυμμένη η Ασήμω και άρχισε να γαυγίζει έντονα. Ο Φλέτσας, τρούπωσε και αυτός μέσα στα πουρνάρια και βρήκε την Ασήμω να είναι κουλουριασμένη σαν το φίδι και δεν έβγανε ανάσα. Μόνο η καρδία της κτυπούσε δυνατά, τα αυτιά της ήτανε τεντωμένα να αρπάξουν τον παραμικρό ήχο και τα μάτια της ανίχνευαν όσο ορατό πεδίο ήταν μπροστά της. Μόλις ζύγωσε κοντά ο Φλέτσας, ερευνούσε με μια γκλίτσα που κρατούσε στα χέρια, την τρούπωνε εκεί που κλαφούναγε το σκυλί και έτσι την εντόπισε.

Παραπονιούνται σήμερα οι τσοπάνηδες ότι έγιναν όλα στάχτη και δεν θα έχουν να ταΐσουν τα πράματά τους!

Όταν ξεκίνησε η πυρκαγιά εμείς την τηράγαμε από μακριά!

Πήγε κανένας να δώσει ένα μπουκάλι νερό, ένα σάντουιτς, μια καλή κουβέντα στους πυροσβέστες;

Ακούσατε κάτι...,

χτύπησε καμία καμπάνα για να μαζωχτεί ο κόσμος ώστε να αντιμετωπίσει την φωτιά;

Αν είχαν πέσει 100-150 άτομα από την κοινότητα μας στην αρχή αλλά και κατόπιν..., μαζί και με τους πυροσβέστες δεν θα είχε πάρει αυτές τις διαστάσεις!

Καλά που δεν έκανε δώθε κατά τα φαράγγια, να «κλάψουνε μανούλες».

Δημοσιεύτηκε στο facebook στις 22 Αυγούστου 2020 την επόμενη της μεγάλης πυρκαγιάς από την Σπαρτουλιά ως το Χάνι του Μπάμπη που έκαψε 1500 στρέμματα περίπου.

Σχόλια:

  • Thanashs Xristopoulos Εσείς κύριε Κώστα κάνατε κάτι από αυτά που είπατε? Από τα βίντεο και τις φώτο δεν σβήνει η φωτιά
    • Kostas PapantonopoulosΣυντάκτης Thanashs Xristopoulos ελπίζω να μην παίζεις τον ρόλο του λαγού όπως έγινε σε προηγούμενη ανάρτηση!
      Δεν είμαι εκλεγμένος ώστε να πάρω τις παραπάνω αποφάσεις!
      Έμεινα μέσα στους καπνούς παρότι η υγεία μου είναι επιβαρυμένη!
      Για τα αλλά δεν υποχρεούμαι να σου απαντήσω!
    • Thanashs Xristopoulos Kostas Papantonopoulos ο ρόλος του λαγού τι σημαίνει ? Ξεκάθαρη ερώτηση κάνω
      Απλά βλέπω που κατηγορείτε τους κατοίκους και τους κτηνοτρόφους της περιοχής ότι καθόντουσαν και την κοιτούσαν από μακριά. Δλδ τι έπρεπε να κάνουν να πάρουν τις κλαρες πάνω στα κατσάβραχα με τον κίνδυνο να καούν ζωντανοί?
  • Theodoros Kolovadis Το 2007 εδώ στην Ώλενα κάηκε μόνο ένα σπίτι.
    Οι χωριανοί μαζευτήκαμε και προστατεύσαμε το χωριό με τα τρακτέρ χωρίς κανένα πυροσβεστικό όχημα, αφού ήσαν όλα απασχολημένα!
    Το σπίτι που κάηκε ήταν έξω από το χωριό ένα χιλιόμετρο!
    Οι απώλειες σε κτίρια ήταν μόνο στάβλοι και αποθήκες!
    Σε αυτές τις περιπτώσεις πρέπει να βοηθάμε όλοι όσοι μπορούμε.
    • Kostas PapantonopoulosΣυντάκτης Theodoros Kolovadis πες τα στον φίλο πιο πάνω!
      Έτσι το «χάσαμε το παιχνίδι» χθες!
      Περιμέναμε δυό περίπου ώρες τα πυροσβεστικά μέσα και ξέφυγε η φωτιά!
       
  • Σωτήρης Σωτηρόπουλος Όλα τα περιμένουν ναρθουν από ....τον ουρανό!!!...
    Σωστα τα λες, να μη προχωρήσω και παραπέρα κάτι φωτιές που γίνονται άλλοτε για εκχέρσωση και άλλοτε για μελλοντικούς βοσκότοπους.... (Όταν λογγώνει ο τόπος. Σε τα μας!!..)
  • Kanellakopoylos Lakis ΟΣ ανταπάντηση έχω να αναφερω κύριε Κώστα ότι κάποιοι από το χωριό που εσείς προβάλετε ήταν από τη πρώτη στιγμή πάνω και μέσα στη φωτιά κουβαλώντας λάστιχα και νερά και αποξηλωνανε.... Και κάποιοι με μπουλντόζες άνοιγαν δρόμο.. Ακόμα κάτω ήταν πολλοί χωριανοί που ήθελαν αλλά δεν τους άφηναν να ανεβουν... Μέχρι τις 11 το βράδυ και άλλοι μέχρι το πρωί... Μας ευχαρίστησε ο πυραρχος και είπε ότι πρώτη φορά βλέπει τόσους εθελοντές... Να απευθύνεστε στους λίγους και όχι στους πολλούς παρακαλω και μην προβάλετε έτσι τον τόπο σας και τους συνχωριανου σας για 2. 5 η δέκα δεν ξέρω.... Ευχαριστω
    • Anastasios Gordan Kanellakopoylos Lakis
      Κύριε Λάκη,δεν θα σταθώ στα της φωτιάς που αν βοηθήσατε, ορθώς το κάνατε,με αφορμή όμως την ανάρτησή σου και κάνοντας κάποιους συνειρμούς,διαπιστώνω τα εξής:
      Είσαι μέλος της σελίδας, όπως είδα από τον Απρίλιο του 2012,της αρχαιότερης σελίδας με καθημερινή δράση γύρω από το χωριό και οι μοναδικές φορές που έχεις αναρτήσει κάτι, είναι οι εξής τρεις(3).
      1)Όταν είδες ότι έγινε μέλος της σελίδας μια πρώην δασκάλα του χωριού,που όπως προέκυπτε από τα σχόλια της χάρηκε ιδιαιτέρως,καθώς βρήκε μέσω της σελίδας αγαπημένους μαθητές κ´ πρόσωπα του χωριού,ωστόσο αντί να χαρείς και εσύ,την παρέπεμπες να γίνει μέλος σε άλλη σελίδα του χωριού, με αποτέλεσμα να αποχωρήσει από παντού και να σβήσει από το μυαλό της κάθε σύνδεσμο με το Ανδρώνι.
      2)Στο θέμα του φράχτη που υψώθηκε απέναντι από το δημοτικό σχολείο και ενώ παραδέχθηκε ο πρόεδρος Giorgos Mpantoynas ότι έγινε ένα κατασκευαστικό λάθος που θα διορθωθεί άμεσα,χύμηξες να τον φας με τα σχόλια σου.
      3)Τώρα με αφορμή τη φωτιά , βλέπω ότι έχεις πάλι τις ίδιες διαθέσεις απέναντι στο διαχειριστή Kostas Papantonopoulos.
      Μου κάνει πραγματικά εντύπωση που και τις τρεις φορές,σου βγαίνει ένα μένος,’’κουνώντας’’ επιτακτικά το δάχτυλο!!!!
      Γιατί άραγε???
    • Kanellakopoylos Lakis Anastasios Gordan το τι κάνω εγώ φιλαράκο μην το ψάχνεις.... Μάλλον κουκιά ψηνω
    • Anastasios Gordan Kanellakopoylos Lakis οκ φίλε μου...
      Τότε να σε διορθώσω ότι το δεύτερο μέρος της γνωστής έκφρασης που μόλις ανέφερες πιο πάνω...είναι κουκιά σπέρνω και όχι ψήνω...έτσι για να μιλάμε και σωστά ελληνικά!!!
      Καλό βράδυ φίλε...
    • Kanellakopoylos Lakis Anastasios Gordan καλό βράδυ φίλε μου ας κριθω από το χωριό μου μου όχι από σενσ
       
    • Thanashs Xristopoulos Kanellakopoylos Lakis εκεί που μας επιτρέπει το έδαφος όλοι βοηθάμε όπως κι εγώ πρόσφατα που έπιασε στο χωριό μου ..Τώρα ο καθένας λέει ότι θέλει εδώ μέσα πίσω από το πληκτρολόγιο
    • Anastasios Gordan Thanashs Xristopoulos https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/tf9/1/16/1f44f_1f3fb.png");">👏🏻https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/tf9/1/16/1f44f_1f3fb.png");">👏🏻https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/tf9/1/16/1f44f_1f3fb.png");">👏🏻
      Μπραβο Θανάση!!!Το χωριό σου σύσσωμο σ´ ευχαριστεί που βοήθησες στη φωτιά!!!!
      Μη το κάνεις όμως κ´ σημαία!!!
      Άσε το χωριό σου να το βροντοφωνάξει!!!
      Έτσι μαλωσε και τον κύριο Kostas Papantonopoulos,κάνε μας και υποδείξεις τι γίνεται κ´ πως πράττουμε σε περίπτωση φωτιάς!!!
      Αλήθεια μίλα μας και για το τι γίνεται πίσω από ένα πληκτρολόγιο!!!
      Από τον τρόπο και το ύφος της γραφής σου δείχνεις να το κατέχεις καλά!!!
       
    • Thanashs Xristopoulos Anastasios Gordan το ποιος κάνει υποδείξεις φαίνεται ξεκάθαρα στην ανάρτηση..
      Επίσης άσε αυτούς με με ξέρουν να με κρίνουν..!
    • Anastasios Gordan Thanashs Xristopoulos κανείς δεν σου κάνει υποδείξεις, ειδικά εσένα,στον τοίχο της σελίδας του γράφει...
      Μάθε να διαβάζεις τα ψιλά γράμματα φίλε και τότε θα καταλάβεις σε ποιους αναφέρεται…
    • Thanashs Xristopoulos Anastasios Gordan καταρχάς είναι ομάδα δημόσια και Όχι σελίδα..
      Ότι ανεβαίνει δημόσια θα κριθεί είτε αρνητικά είτε θετικά. Αν υπάρχει πρόβλημα που διαφωνώ να με διαγράψουν οι διαχειριστές της ομάδας
    • Anastasios Gordan Σωστά επειδή και εσύ κρίνεσαι αυτή τη στιγμή δημόσια,σου ξαναλέω...ξαναδιαβασε την ανάρτηση…
    • Kanellakopoylos Lakis Φίλε είμαι από το αντρώνι είδα πολλά εχθές αγαπάω το χωριό μου και δεν μου άρεσε αυτό που έγραψε γιατί πρόσβαλε εμένα και το χωριό μου γιατι δεν ήταν έτσι όπως αναγράφονται... Και ξέρω να διαβάζω και μικρά γράμματα και κεφάλαια...και δεν με νοιάζει που αναφέρεται και σε ποιους.... Η εσύ τι υποστηρίζεις τώρα.... Εγώ το αγαπάω το χωριό μου.... Εσύ?
    • Anastasios Gordan Kanellakopoylos Lakis Αναφέρεις πιο πάνω «προσέβαλε εσένα και το χωριό σου»...λες και ο Kostas Papantonopoulos είναι από άλλο χωριό ή δεν αγαπάει τον τόπο του...Από αγάπη προς το χωριό του τα γράφει κ´ αυτός!!!
      Όπως επίσης,μετά από χρόνια θα έχει αφήσει μια ολόκληρη παρακαταθήκη για το ...χωριό σου!!!
      Η προσφορά του είναι μεγάλη,αυτό είναι γνωστό εξάλλου...
      Αλήθεια εσύ που αγαπάς τόσο πολύ το χωριό σου κ´ προσβλήθηκες όσο τίποτε άλλο...τι έχεις κάνει για το χωριό σου;;;
      Γιατί με λόγια ολοι αγαπάμε τα χωριά μας...φίλε μου.
    • Kanellakopoylos Lakis Anastasios Gordan φίλε μου εμένα προσέβαλε και άλλους που ήταν μέσα στη φωτιά και πολλούς άλλους που ήθελαν να βοηθήσουν αλλά δεν άφηναν.. Ας έγραφε για τους 30 που ήταν στην πλατεία και χόρευαν όπως λέει εφοσον τους είδε εκεί ήταν και αυτός και όχι πάνω στο μέτωπο της φωτιάς. Θα έβλεπε και κάποιους πολλούς που πάλευαν και όχι για ολους... Όλοι επικροτουμαι την προσφορά του και το έργο του για το χωριό.. Αλλά για κάτι άστοχο ας κρίνεται όχι μόνο καρδούλες.και likes. Και πολύ ενήμερωμενο σε βλέπω ποτέ αναρτώ η γράφω εγώ στην ομάδα από όταν μπήκες εσυ πριν 2 χρονια.. Μήπως λέω εγώ ... Ξέρω πολύ καλά ελληνικά... Η κουκιά ψήνω. Μαλλον... Ο καθένας αγαπάει το χωριό με τον τρόπο του.. Και τι έχω προσφέρει στο χωριομου και τι έργο προσφερω άσε να τον ξέρουν οι χωριανοί... εσύ θα ξέρεις γιατί απευθύνεσαι σε μένα.. Και όχι με καρδούλες και likes...
    • Kostas PapantonopoulosΣυντάκτης Kanellakopoylos Lakis Αγαπητέ συμπατριώτη, όπως είδες δεν ήθελα να μπω σε δημόσια αντιπαράθεση μαζί σου!
      Όμως σέβομαι τα μέλη και τους επισκέπτες της ομάδας και δεν θα συνεχίσω εδώ μια ακατανόητη συζήτηση!
      Δίπλα μου ήσουν το πρωί (στην πλατεία), θα μπορούσες να μου εκφράσεις τους προβληματισμούς σου (δια ζώσης) και εγώ θα τα μετέφερα εδώ για να γίνουν και κατανοητά!
      Καλή συνέχεια!
  • Spiros Panoutsakopoulos Πόσο ειλικρινής είσαι πάντα φίλε μου Κώστα σου δίνω πολλά συγχαρητήρια .
  • Πανος Τιτος Και εθελοντές πήγαν και κόσμος έτρεξε , ,(εσείς πού;)
  • Ιωάννης Τζουανοπουλος Από Έλληνες κοπρόσκυλα τι να περιμένει κανείς?
  • Δημητριος Ζήρος Πεστο Μεγαλε
  • Kanellakopoylos Lakis Εσείς όλοι οι αντρωναιοι που κάνετε λαικ και χειροκρατατε την ανάρτηση μάθετε ότι δεν είναι ετσι. Την απόδειξη θα την βρείτε στις ομάδες που είναι διαχειριστης... Τι... έκαναν καποιοι αντρωναιοι.. Και πως μπλοκάρει κάποιον που του κάνει κριτική... Μάλλον δεν είμαστε κοπρόσκυλα... Ο καθένας κρίνεται... Και έρχεται η ώραν....
    Kostas Papantonopoulos Λυπάμαι πολύ αγαπητέ συμπατριώτη που σε ανέχτηκα ως φίλο όταν βέβαια εσύ μου το είχες ζητήσει και είναι αναφαίρετο δικαίωμα μου ύστερα και από αυτήν την απαράδεκτη συμπεριφορά σου να σε διαγράψω από όλα.
    Όσο για τους μύθους που έπλασες, ότι δηλαδή έσβηνες την νύχτα στο βουνό (με το κινητό στο χέρι), επιτετραμμένος που προΐστατο των πυρκαγιών σε διαψεύδει.
    Καλή συνέχεια και ίσως όταν «ωριμάσεις», να ξαναβρεθούμε στα ίδια μετερίζια.

Γράφει: Ο Κώστας Παπαντωνόπουλος, Τρυγητής 2020

Ο άνθρωπος για τον φωτισμό του κατά την νύκτα και σε σκοτεινά σημεία όπως δαιδαλώδη κτίρια με υπόγεια, κάστρα, σπηλιές και στοές, χρησιμοποίησε διάφορα μέσα όπως πρώτες καύσιμες ύλες και εργαλεία.

Ο πρώτος τεχνικός φωτισμός, όπως είναι φυσικό πρέπει να ήταν, η φωτιά. Πριν κατασκευάσουν διάφορα εργαλεία φωτισμού οι άνθρωποι, συνήθιζαν τις νύκτες ν’ ανάβουν φωτιές και να μαζεύονται γύρω για να ζεσταίνονται, αλλά και να βλέπουν. Επίσης για να μεταβούν σε πολύ κοντινά σημεία, έκαιγαν κλάρες από διάφορα δένδρα που έβγαζαν αρκετή φλόγα ή  κράταγαν στα χέρια τους διάφορα αναμμένα ξύλα (δαυλιά), από ρητινώδη δένδρα. Ήταν οι πρώτες δάδες φωτισμού..Αυτή η τεχνική τους επέτρεπε να βλέπουν μόνον για πολύ κοντινές αποστάσεις.

Συν τον χρόνο ο άνθρωπος για να αντικαταστήσει τις δάδες εκμεταλλεύτηκε την φωτιά για τον φωτισμό του, με διάφορους τρόπους ώστε να είναι πιο εύχρηστη και να μην χρειάζεται αρκετή καύσιμη ύλη. Με την πάροδο όμως του χρόνου, προσπάθησαν και κατασκεύασαν διάφορα εργαλεία φωτισμού. Πρώτοι οι Έλληνες άρχισαν να κάνουν λάμπες από πηλό γύρω στον 7ο π.Χ αιώνα. Γι αυτό και η λέξη λάμπα, που χρησιμοποιείται διεθνώς (lamp) έχει ελληνική ρίζα.

Στην Πελοπόννησο, απ’ όπου προέρχεται η παρούσα καταγραφή των παραδοσιακών φωτιστικών μέσων, έχουν χρησιμοποιήσει φωτιστικά εργαλεία με πρώτη ύλη το ξύλο, το πετρέλαιο, το λίπος, το λάδι, την ασετιλίνη, την βενζίνα και τέλος τον ηλεκτρισμό. Κάποια από αυτά τα εργαλεία ήσαν για σταθερά σημεία, εντός των οικιών, αιθουσών κ.λπ. και κάποια άλλα ήταν μεταφερόμενα, για τις νυκτερινές μετακινήσεις τους, και για τον φωτισμό διαφόρων χώρων εκτός της οικίας.

ΦΩΤΟΣΤΑΤΗΣ

Νέος Πρόεδρος του συλλόγου Προστασίας της Φύσης και της Πολιτιστικής Κληρονομιάς Ερυμάνθου - Φολόης «Ωλονός» ο Ανδρέας Χρονόπουλος από την Γιάρμενα.

Νέο Δ.Σ. του συλλόγου «Ωλονός» 2020

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ    Παρασκευή 28 Αυγούστου 2020

ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ              Αριθ.Πρωτ.:121

ΕΡΥΜΑΝΘΟΥ - ΦΟΛΟΗΣ  O «ΩΛΟΝΟΣ»

Θέμα: Νέο Δ.Σ. του συλλόγου "Ωλονός" 2018 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Ο Σύλλογος Προστασίας της Φύσης και της Πολιτιστικής Κληρονομιάς Ερυμάνθου - Φολόης «Ωλονός» συγκάλεσε Γενική Συνέλευση την Πέμπτη 27 Αυγούστου 2020  με θέμα τη διενέργεια εκλογών για την ανάδειξη του νέου Διοικητικού Συμβουλίου.

Από την εκλογική διαδικασία, η οποία ολοκληρώθηκε την Πέμπτη 27 Αυγούστου 2018  με τη συγκρότηση σε σώμα του νέου Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου, αναδείχθηκε η κάτωθι σύνθεση:

Πρόεδρος: Χρονόπουλος Ανδρέας 

Αντιπρόεδρος A': Τουτούνης Ηλίας

Αντιπρόεδρος Β': Μαρκόπουλος Ι. (Ταμπουρόγιαννης)           

Γενικός Γραμματέας: Παπαντωνόπουλος Κώστας

Ταμίας: Μαρτζάκλης Θοδωρής

Υπεύθυνος Τύπου και Προβολής: Αθανασόπουλος Ανδρέας

Υπεύθυνος Δημοσίων Σχέσεων: Μπιλάλης Κώστας

Μέλος: Καραμέρος Τάσος 

Αναπληρωματικά μέλη του νέου Διοικητικού Συμβουλίου αναδείχθηκαν τα κάτωθι:       

Συλάϊδου Νατάσσα

Καραχάλιος Γεώργιος

Επικοινωνία με το κοινό:

Κεντρική Σελίδα

Ο Τόπος μας

Παράδοση

Πολυμέσα

Ιστορία

Στατιστικά Μετρητές

Χρήστες
247
Άρθρα
1103
Εμφανίσεις Άρθρων
20640315

Συνδεδεμένοι χρήστες

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 608 επισκέπτες και κανένα μέλος

S5 Box

Login

Register

Δημοφιλή άρθρα