Καλώς ορίσατε στην αρχαιότερη ιστοσελίδα της Ηλείας, στο Αντρώνι και στην Ορεινή Ηλεία.

Είναι οι κατάφυτες διαδρομές μέσα στις βελανιδιές και στα πλατάνια στο κέντρο της Κάπελης με τις απόκρημνες πλαγιές, τα σκιερά φαράγγια με τις πολλές σπηλιές, τους καταρράκτες, τους νερόμυλους και τις νεροτριβές, με τις δροσερές πηγές και τα καθαρά ποτάμια... Με τα πετρόχτιστα σπίτια, τα νόστιμα φαγητά και το καλό κρασί, τα αρχοντικά γλέντια και τους φιλόξενους κατοίκους.

Frontpage

Έτοιμη η κουλούρα… για όσους την θυμάστε!

Καταγραφή Ηλίας Τουτούνης

Το παρασκεύασμα του πρόχειρου και γρήγορου ψωμιού, στον τόπο μας λέγεται «κουλούρα» ή «φλαούνα». Η κουλούρα παρασκευάζεται από αλεύρι και νερό (ζύμη). Όταν η νοικοκυρά ζύμωνε το ψωμί και την ώρα που το έφτιαχνε καρβέλια, αν της έμενε μέρος της ζύμης, το κρατούσε και την ώρα που έκαιγε τον φούρνο, προτού φουρνίσει τα καρβέλια του ψωμιού, την έκοβε σε ανάλογα κομμάτια, την έπλαθε, επάνω στο πλαστήρι της, σε στρογγυλό και λεπτό σχήμα, κι όταν είχε έριχνε επάνω και μια σταλιά σουσάμι για να παίρνει την γεύση του και την φούρνιζε. Ο χρόνος ψησίματος ήταν πάρα πολύ λίγος (περίπου 10 λεπτά της ώρας), και μετά το ξεφούρνιζε και ήταν έτοιμη για φαγητό. Η κουλούρα στον φούρνο φούσκωνε ελαφρά, αλλά η νοικοκυρά την τρυπούσε, όχι αμέσως, αλλά την άφηνε λίγο για να χωρίσουν η κόρα της. Το τρύπημα γινόταν συνήθως μ’ ένα αιχμηρό αντικείμενο όπως με πιρούνι, με μαχαίρι, ή και με ξεμυτισμένο πολύ ψιλό ξυλαράκι. Η κουλούρα ψηνόταν πάντοτε από την μια πλευρά και δεν την γύριζαν ποτέ ανάποδα, όπως γίνεται και με το καρβέλι του ψωμιού. Ποτέ την κουλούρα δεν την έριχναν σε ταψί, αλλά πάντοτε στην χόβολη στο δάπεδο του φούρνου. Πρώτα τραβούσαν με την μασιά τα κάρβουνα και την στάχτη και έπειτα εναπόθεταν με το φουρνόφτυαρο το ζυμάρι στο πυρωμένο δάπεδο. Μόλις ψηνόταν η κουλούρα και την έβγαζε η νοικοκυρά από τον φούρνο, όπως γίνεται και με το ψωμί, χτυπούσε το κάτω μέρος της κουλούρας με μια πετσέτα για να τιναχτεί η στάχτη και ν’ αποκολληθούν τυχόν καρβουνάκια.

ΕΤΣΙ ΣΥΝΕΛΗΦΘΗΝ…!

Γράφει: ο Κώστας Παπαντωνόπουλος

Αφήγηση - μαρτυρία του Α.Δ., αντάρτη από χωριό της Ορεινής Ηλείας, που αναφέρει πως συνελήφθηκε το 1949.
Στην κορυφή του λόφου είχαμε βρει ένα γκρεμισμένο πέτρινο παλιοκάλυβο μέσα στα κατσοπρίνια. Οι τοίχοι του είχανε πέσει και ίσα- ίσα για ανάχωμα μπορούσαμε να το χρησιμοποιήσουμε, για να μην μας τρουπήσει καμιά αδέσποτη. Περιμέναμε ότι θα δεχτούμε επίθεση. Είχαμε προνοήσει και μαζέψαμε ξερά κλαδιά και τα είχαμε κουβαλήσει δίπλα στο παλιοκάλυβο να πυρωνόμαστε την νύχτα. Το χάραμα όταν καταλάβαμε ότι φτάσανε οι κερατάδες, αποφασίσαμε να εγκαταλείψουμε την πιασά μας. Κρατήσαμε κάμποσο και μόλις αρχίσανε ν’ ανεβαίνουνε οι κερατάδες, ρίξαμε κάμποσα φυσίγγια στην φωτιά και αφού εγκαταλείψαμε το ύψωμα πέσαμε πίσω να περάσουμε στο πέρασμα να βγούμε κάτου στην ποταμιά και να σκαλώσουμε την από ’κεί μεριά. 
Μόλις εκείνοι ζυγώσανε στο σείραχο, τότενες πυρώσανε τα φυσίγγια που είχαμε ρίξει στη φωτιά κι αρχίσανε να σκάνε η μια μετά την άλλη. Αυτοί νομίσανε ότι είμαστε εκεί στο καλύβι και το υπερασπιζόμαστε και έτσι κάνανε πίσω. Σε κάποια στιγμή κυκλώσανε το τούμπι και ρίνανε απάνου κατ’ απάν’, νομίζοντας ότι μας είχανε στο χέρι. Μόλις κιώσανε τα φυσίγγια της φωτιάς, κάνανε ντου και μείνανε μ’ ανοικτό το στόμα, άδειος ο τόπος, ούτε ένας τραυματίας ούτε σκοτωμένος, εμείς είχαμε γίνει άρατοι. Βλέπεις ευφτούνο το κόλπο μας έδωκε μεγάλο τράτο να λακίξουμε μακριά. 

ΖΟΩΚΛΟΠΗ (1904 ΚΕΡΤΙΖΑ, ΤΣΙΠΙΑΝΑ) ΑΝΑΣΤΑΤΩΣΗ ΚΑΤΟΙΚΩΝ

Η ΖΟΩΚΛΟΠΗ ΕΙΣ ΤΗΝ ΛΑΜΠΕΙΑΝ ΑΝΑΣΤΑΤΩΣΗ ΚΑΤΟΙΚΩΝ

14.01.1904

Κάθε ά γράφουσιν ημίν εκ Πύργου, οι κάτοικοι των διαφόρων χωρίων του Δήμου Λαμπείας διατελούν εις ζωηράν αναστάτωσιν και αγανάκτησιν ένεκα της ζωοκλοπής ασυστόλως ενεργούμενης και ανέκαθεν λυμανομένης τας μόνας περιουσίας των.

Ούτως εις το χωρίον Κερτίζα άγνωστοι ζωοκλέπται έκλεψαν πέντε πρόβατα ανήκοντα εις τον Άγγ. Δέρβον και 8 πρόβατα ανήκοντα εις τον Ν. Δέρβον. Επίσης εις το χωρίον Τσίπιανα του Δήμου τούτου εκλάπησαν επτά αίγες του χωρικού Κ. Ντίνου και του Ανδρ. Τριανταφιλόπουλου 3 αίγες. Εις το χωρίον Κερτίζα άγνωστοι εισελθόντες εν ώρα νυκτός έκλεψαν του Δημητρίου Βασιλόπουλου τρεις ίππους και εξαφανίσθησαν. Η αξιοθρήνιτος αυτή κατάστασις χρονολογείται από πολλού καθ´ άπασα την Ηλείαν, χωρίς ατυχώς να λαμβάνονται δραστήρια μέτρα προς περιστολήν του κακού, το οποίον ένεκα του ακαταδίωκτου και της αμεριμνησίας ενθράσυνε τας μάστιγας των ζωοκλεπτών, ενεργούσας το έργον των ανενοχλήτως και εν πλήρη μεσημβρία.

Ευστάθιος Μπαντούνας (Λείψανον του ιερού αγώνος).

Γράφει: ο Κώστας Παπαντωνόπουλος

Πύργος 4 Αυγούστου

Ένας ένας παρέρχονται οι επιζώντες άνδρες της ηρωικής εποχής του αγώνος επισύροντες τον θαυμασμόν μας, αλλά συγχρόνως εμβάλλοντες εις τας ψυχάς μας την απογοήτευσιν, διότι δεν δεν βλέπομεν την άμιλλαν των απογόνων εν τω κοινωνικώ και εθνικώ στερεώματι.

ΖΩΟΚΛΟΠΗ ΕΝ ΗΛΕΙΑ (ΒΕΡΒΙΝΗ)

Καθ´ ά γράφουσιν ημίν εκ Πύργου εις το χωρίον Βερβινή του Δήμου Λαμπείας, κατά τηλεγράφημα του εκεί αστυνομικού σταθμάρχου προς τας αρχάς Πύργου άγνωστοι τη νύχτα ήρπασαν μία φοράδα κι έναν ίππο του Θεόδωρου Μασούρα και ετράπησαν εις φυγήν λαβόντες την προς Καλάμας άγουσαν.

Εφημερίδα «Νεολόγος Πατρών»,  Τετάρτη 20 Αυγούστου 1908

 

Κεντρική Σελίδα

Ο Τόπος μας

Παράδοση

Πολυμέσα

Ιστορία

Αναδημοσιεύσεις

Free Joomla! templates by Engine Templates