ΖΟΩΚΛΟΠΗ (1904 ΚΕΡΤΙΖΑ, ΤΣΙΠΙΑΝΑ) ΑΝΑΣΤΑΤΩΣΗ ΚΑΤΟΙΚΩΝ
Η ΖΟΩΚΛΟΠΗ ΕΙΣ ΤΗΝ ΛΑΜΠΕΙΑΝ ΑΝΑΣΤΑΤΩΣΗ ΚΑΤΟΙΚΩΝ
14.01.1904
Κάθε ά γράφουσιν ημίν εκ Πύργου, οι κάτοικοι των διαφόρων χωρίων του Δήμου Λαμπείας διατελούν εις ζωηράν αναστάτωσιν και αγανάκτησιν ένεκα της ζωοκλοπής ασυστόλως ενεργούμενης και ανέκαθεν λυμανομένης τας μόνας περιουσίας των.
Ούτως εις το χωρίον Κερτίζα άγνωστοι ζωοκλέπται έκλεψαν πέντε πρόβατα ανήκοντα εις τον Άγγ. Δέρβον και 8 πρόβατα ανήκοντα εις τον Ν. Δέρβον. Επίσης εις το χωρίον Τσίπιανα του Δήμου τούτου εκλάπησαν επτά αίγες του χωρικού Κ. Ντίνου και του Ανδρ. Τριανταφιλόπουλου 3 αίγες. Εις το χωρίον Κερτίζα άγνωστοι εισελθόντες εν ώρα νυκτός έκλεψαν του Δημητρίου Βασιλόπουλου τρεις ίππους και εξαφανίσθησαν. Η αξιοθρήνιτος αυτή κατάστασις χρονολογείται από πολλού καθ´ άπασα την Ηλείαν, χωρίς ατυχώς να λαμβάνονται δραστήρια μέτρα προς περιστολήν του κακού, το οποίον ένεκα του ακαταδίωκτου και της αμεριμνησίας ενθράσυνε τας μάστιγας των ζωοκλεπτών, ενεργούσας το έργον των ανενοχλήτως και εν πλήρη μεσημβρία.
ΔΙΑΣΩΣΗ ΠΕΤΡΙΝΟΥ ΜΝΗΜΕΙΟΥ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ Αθήνα 29.11.2021
ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ Αρ. Πρωτ.: 130
ΕΡΥΜΑΝΘΟΥ - ΦΟΛΟΗΣ O «ΩΛΟΝΟΣ»
Πολεμιστών 6Α 16452
Αργυρούπολη Αθήνα
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
ΠΡΟΣ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων
και Πολιτιστικής Κληρονομιάς
6η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων
Τμήμα Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών
Αρχαιολογικών Χώρων, Μνημείων
και Αρχαιολογικών Έργων
Διεύθυνση: Αλ. Υψηλάντου 197, Πάτρα
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Θέμα: ΔΙΑΣΩΣΗ ΠΕΤΡΙΝΟΥ ΜΝΗΜΕΙΟΥ
Στα πλαίσιά των αρμοδιοτήτων του συλλόγου μας για ανάδειξη και προστασία ιστορικών, πολιτιστικών και φυσικών μνημείων της περιοχής μας, σας ενημερώνουμε για θέμα που αφορά το Υπουργείο Πολιτισμού και κατ’ επέκταση την υπηρεσία σας.
Στο δήμο Αρχαίας Ολυμπίας του νομού Ηλείας, στην Τ.Κ. Αντρωνίου βρίσκετε διώροφο πέτρινο κτήριο που σύμφωνα με πληροφορίες μας ανεγέρθηκε πριν το 1830. Το κτήριο ανήκει στους κληρονόμους του Χρήστου και Νίκου Νικολετόπουλου.
Ήταν παλιό αρχοντικό με πολύ φαρδιά τοιχία, εσωτερική καμάρα και σπουδαία τεχνοτροπία.
Τις τελευταίες μέρες κατέρρευσε μικρό μέρος του τοιχίου που πιθανόν να βοήθησαν και δυνατές βροχοπτώσεις.
Παρακαλούμε να προβείτε άμεσα στην διάσωση και καταγραφή του κτηρίου.
Ο Πρόεδρος Τα μέλη
Χρονόπουλος Ανδρέας Αντιπρόεδρος Α΄: Τουτούνης Ηλίας
6942991465 Αντιπρόεδρος Β': Μαρκόπουλος
Γραμματέας: Παπαντωνόπουλος Κ.
Ταμίας: Μαρτζάκλης Θοδωρής
Υπεύθ. Τύπου: Αθανασόπουλος Α.
Δημοσίων Σχέσεων: Μπιλάλης
Μέλος: Καραμέρος Τάσος
ΕΚΒΙΑΣΙΣ ΕΝ ΗΛΕΙΑ ΚΑΤΑ ΠΛΟΥΣΙΟΥ ΧΩΡΙΚΟΥ (ΑΝΤΡΩΝΙ)
«Τηλεγραφεί ο εν Πύργω ανταποκριτής:
Προς τας ενταύθα αρχάς κατηγγέλθει η ακόλουθος απόπειρα εκβιάσεως κατά του εν τω χωρίον Ανδρώνι της Πηνείας πλούσιου χωρικού γαιοκτήμονες κ. Ν. Νικολετόπουλου, όστις έλαβε ανώνυμον εκβιαστικήν επιστολήν δια της οποίας του εζήτουν ν´ αποστείλη χρήματα και τσαρούχια δια τέσσερα παιδιά, τα μέλη δηλαδή της εταιρίας, άλλως φονευθή.
Ο κ. Νικολετόπουλος λαβών την επιστολήν, εταράχθη σφόδρα και αφιχθείς εις Πύργον ανεκοίνωσε την επιστολήν εις τον εισαγγελέα κ. Τραπεζούντιον και τον Μοίραρχον κ. Μηχαλοπετράκον, οπαδισμού απέστηλεν αμέσως τον υπενωματάρχην της χωροφυλακής Π. Παναγόπουλον μετά 6 Ευζώνων προς ανακάλυψιν και σύλληψιν των αγνώστων εκβιαστών.
Εγνώσθη, ότι ο κομιστής της επιστολής είνε ο χωρικός Πισπιρίγκος, οι δε εκβιασταί ονομάζονται Πέτρος και Βασίλειος αγνώστων επωνύμων καταγόμενοι εκ Μάνης».
09/10/1904
Η ληστρική εκβίαση τότε ήταν έγκλημα κατά της ιδιοκτησίας και της Περιουσίας.
ΤΟΥ ΦΕΓΓΑΡΙΟΥ – Ο - ΚΥΚΛΟΣ…!
Επιμέλεια : Κώστας Παπαντωνόπουλος
Η Σελήνη είναι ο (μοναδικός) φυσικός δορυφόρος της Γης, ο πέμπτος μεγαλύτερος του ηλιακού μας συστήματος και δεύτερο σώμα κατά σειρά λαμπρότητας που θαυμάζουμε στο Ουράνιο Στερέωμα.
Πήρε το όνομά του από την αρχαιοελληνική θεά, την Σελήνη. Στην δημοτική μας γλώσσα και στην λαϊκή παράδοση ονομάζεται “Φεγγάρι”.
Είναι το κοντινότερο ουράνιο σώμα απο την Γη και όπως είπαμε το δεύτερο φωτεινότερο μετά τον ήλιο.
Κατά τη διάρκεια της νύχτας, οι ακτίνες του ήλιου πέφτουν στην επιφάνεια της Σελήνης και καθώς ανακλώνται φτάνουν στη Γη, δίνοντας έτσι την εντύπωση ότι ακτινοβολεί. Εξαιτίας αυτής της εγγύτητας, η Σελήνη ασκεί ισχυρή και βαρυτική επίδραση στην Γη, προκαλώντας φυσικά φαινόμενα όπως οι παλίρροιες αλλά επηρεάζει και τον άξονα περιστροφής της.
Ανάλογα με τη θέση του Ήλιου, της Γης και της Σελήνης, φωτίζεται διαφορετικό τμήμα της Σελήνης που φαίνεται από την γη, δημιουργώντας τις φάσεις της Σελήνης.
Οι εκλείψεις του Ηλίου προκαλούνται από τη Σελήνη. Όταν αυτή περνάει μπροστά από το Ήλιο, σκιάζει ένα μέρος της Γης, αντίθετα με τις εκλείψεις Σελήνης που προκαλούνται αντιστοιχα από τον πλανήτη Γη. Λόγω της λαμπρότητας και των τακτικών κινήσεων(φάσεων)της Σελήνης ο άνθρωπος από την αρχαιότητα έχει αναπτύξει σημαντικό πολιτιστικό ρόλο.
ΚΑΜΑΤΙΑΡΙΚΑ – ΚΑΜΑΤΙΚΙΑ…!
Η εποχή της σποράς (Οκτώβριος- Νοέμβριος) σήμαινε γενικό συναγερμό στη ύπαιθρο για να σπείρουν τα «γεννήματα» (δημητριακά στάρι, κριθάρι, βρώμη, βίκο κ.ά.). Μερικοί είχαν δύο υποζύγια (άλογα- μουλάρια – γαϊδούρια και αγελάδες), άλλοι είχαν μόνο ένα εξ αυτών και για να σπείρουν σεμπρέβανε με κάποιον που είχε και αυτός ένα και έτσι δημιουργούσαν ένα ζευγάρι υποζυγίων. Άλλοι δεν είχαν καθόλου, ή είχαν μόνο ένα ή δεν μπορούσαν να βρουν σέμπρο και έτσι ήταν αδύνατον να σπείρουν και να οργώσουν με αυτό.
Αυτοί για να σπείρουν αποτείνονταν σε ανθρώπους που είχαν ζώα αλλά δεν είχαν χωράφια. Αυτοί κυρίως ήσαν οι βουνίσιοι, εκεί που τα χωράφια τους ήταν λιγοστά άγονα και είχαν πολλές πέτρες δεν σπέρνονταν και ασχολούνταν μόνο με την κτηνοτροφία. Αυτοί είχαν υποζύγια για τις υπόλοιπες εργασίες τους. Κατά την εποχή της σποράς δεν τα τόσο χρειάζονταν και τα νοίκιαζαν δηλαδή τα έστελναν για εργασία σε άλλους, που τα χρειάζονταν για να οργώσουν και να σπείρουν. Αυτά τα άλογα τα έλεγαν «καματιάρικα» και τον μεροκάματό τους «καματίκι». Συνήθως οι εργοδότες προτιμούσαν νέα, γερά υγιή άλογα, κατά την σπορά. Επίσης και να μην δαγκώνουν και να μην κλωτσάνε και μην είναι «μάγαρα» και «ψοφίμια» όπως έλεγαν τα αδύνατα και καχεκτικά άλογα.