Καλώς ορίσατε στην αρχαιότερη ιστοσελίδα της Ηλείας, στο Αντρώνι και στην Ορεινή Ηλεία.

Είναι οι κατάφυτες διαδρομές μέσα στις βελανιδιές και στα πλατάνια στο κέντρο της Κάπελης με τις απόκρημνες πλαγιές, τα σκιερά φαράγγια με τις πολλές σπηλιές, τους καταρράκτες, τους νερόμυλους και τις νεροτριβές, με τις δροσερές πηγές και τα καθαρά ποτάμια... Με τα πετρόχτιστα σπίτια, τα νόστιμα φαγητά και το καλό κρασί, τα αρχοντικά γλέντια και τους φιλόξενους κατοίκους.

Frontpage

ΑΘΛΑ ΥΠΕΝΩΜΟΤΑΡΧΟΥ ΕΝ ΛΑΜΠΕΙΑ (ΚΟΥΜΑΝΙ) 1910

Μας τηλεγραφούν εκ Κούμανι της Λαμπείας ότι ο υπενωμοτάρχης Παπαγιαννακόπουλος εισήλθεν ως κατακτητής εις το χωρίον την παρελθούσα εβδομάδα, και αφού το μένος του εξήντλησεν επί των ορνίθων των χωρικών, εστράφη προς τους ραγιάδες Κατοίκους του χωρίου και έδειρεν ανηλεώς τους Ιωάννην Βερβίταν, Ανδρέαν Τζογκλήν, Πανάγον Μιχτέρην, και Αλέκον Παπαδόπουλον. Τους βανδαλισμούς τούτους αναμένομεν να τιμωρήση και η γενική διεύθυνσις της αστυνομίας του νόμου Αχαιοήλιδας και η Εισαγγελεία των πλημμελειοδικών Πύργου.

Υποθέτουμε ότι οι αγαθοί χωρικοί της Λαμπείας ψηφίζοντες υπέρ τη Ανορθώσεως, εφρόνουν ότι η βασιλεία της κότας – πήττας είχε λήξει και ότι ο βούρδουλας του χωροφύλακα θα ήτο ιστορικόν μόνον μνημείον φαύλης εποχής παρελθούσης ανεπιτρεπτεί. Αναμένουμε τας ενεργείας του κυρίου Κόνδη και του κυρίου Μανουσοπούλου.

Ακροβολισμοί και αψιμαχίες στα Διβριώτικα Αμπέλια

Ο Ιμπραήμ πασάς σχεδίαζε να υποτάξει την Γορτυνία και να εγκαταστήσει φρουρά στην Καρύταινα, η οποία ήταν ακόμη ελεύθερη, για να ενθαρρύνει τους προσκυνημένους Πυργιώτες, Φαναρίτες και όσους Καλαβρυτινούς και Πατρινούς επέμεναν στο προσκύνημα. Ακόμη κάλεσε τον Ντελή - Αχμέτ και τον τουρκοπροσκυνημένο καπετάν Δημήτρη Νενέκο από την Ζουμπάτα να τον βοηθήσουν. Έτσι θα εξασφάλιζε την ελεύθερη επικοινωνία με την Αχαΐα και Ηλεία.

Ο Ντελή - Αχμέτ με τον Δημήτριο Νενέκο και με 2.000 άνδρες Αιγυπτίους και προσκυνημένους, κίνησαν από την Γαστούνη με σκοπό να αφανίσουν τους απροσκύνητους, της Βόρειας ημιορεινής και ορεινής Ηλείας[1]. Σχεδόν ανενόχλητοι πέρασαν από την Πηνεία την Ωλένη, την Φολόη και κατευθύνθηκαν προς την Δίβρη. Στην θέση Καλλιμάνι και Διβριώτικα Αμπέλια, δεν κατόρθωσαν να περάσουν, γιατί εκεί συνάντησαν την γενναία αντίσταση των οπλαρχηγών της Ορεινής Ηλείας.

Οι ντόπιοι πολεμιστές που ήσαν οι Διβριώτες του Αγγελή Πετραλιά, του ηγούμενου Παρθενίου της Άνω Μονής Δίβρης, του Ρόδη Μερκούρη, του Χρυσανθάκη Αθανασόπουλου και άλλων καπεταναίων με τα παλικάρια τους, είχαν ακροβολισθεί, στις θέσεις στου Καλλιμάνι και στα Διβριώτικα Αμπέλια. Όταν οι Τούρκοι έφθασαν εκεί κοντά στην Δίβρη[2], ο Γενναίος Κολοκοτρώνης βρισκόταν στο Λιβάρτζι. Γράφει ο Γενναίος:[3]“…Αφού υπήγαν στα αμπέλια τους, αμέσως επροσκύνησαν και επρόφθασε και ο Γενναίος έπειτα από τρεις ώρες και εστρατοπέδευσεν ο Γενναίος απέναντι των Τούρκων μία ώρα…” Τα δε κύρια σώματα του Γεωργίου Σισίνη, του Δημητράκη Πλαπούτα και του Γενναίου Κολοκοτρώνη, είχαν λάβει θέσεις πίσω από τους ακροβολισμένους, για να επικουρούν σε περίπτωση που διασπούσε η πρώτη αμυντική γραμμή.

ΑΜΑΛΙΑ Δ.ΣΠΕΝΤΖΑ (9 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 1920) 

Γράφει: ο Κώστας Παπαντωνόπουλος

Εις την  χρυσήν ηλικία των 18 ετών, έκλεισε τους οφθαλμούς προς τον μάταιον κόσμον και επέταξε με τα παρθενικά πτερά της αγνότητας εις τους ουρανούς, εν Φιλιατροίς κόρη Αβράμη και περικαλής η Αμαλία Δ. Σπέντζα, της εκεί  μεγάλης πολτευόμενης οικογένειας Σπέντζα. Ευγενή ψυχή, μορφωθείσα αρτίως, με όλα τα φυσικά και επίκτητα χαρίσματα της παρθένον, ήτο το χάρμα και το αγλάϊσμα της δεινώς πληγείσης οικογένειάς της. Η ωραία κόρη έγυρεν εις το παγερόν φύσημα του Θανάτου,  και αφήκε την πρόσκαιρη ζωήν, ήτις με τόσα ροδόφυλλα ελπίδων, είχε εστρωμένον τον δρόμο της παρθένου, όστις ατυχώς δι αυτήν, έφερεν εις τον κρύον τάφον. Σκληρόν το κτήπημα της Ειμαρμένης εις την καρδίαν φιλοστόργων γονέων οίτινες εστερήθησαν του ινδάλματός των, το οποίον ουδέν της επιστήμης μέσον κατίσχυσεν, όπως κρατήση εις την ζωήν. Προ του μεγέθους της δοκιμασίας δια τους γονείς, μόνον η εξ Ουρανού παραμυθία θα καταστή να γλυκάνη τον πόνον των, τούτην δε και επικαλούμεθα παρά το Υψίστω.

ΚΥΡΙΑΚΗ 9 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 1920

Ο δημοσιογράφος μιας άλλης εποχής, μορφωμένος, με ποιότητα λόγου και τεχνική μας παρουσιάσει το θάνατο της Αμαλίας: “...επέταξε με τα παρθενικά πτερά της αγνότητας εις τους ουρανούς...”, με όλα τα προτερήματα της: “Ευγενή ψυχή, μορφωθείσα αρτίως, με όλα τα φυσικά και επίκτητα χαρίσματα της παρθένον, ήτο το χάρμα και το αγλάϊσμα...”, αλλά και να απαλύνει τον πόνο των γονέων και παράλληλα να εξάρει την εκεί  μεγάλη πολτευόμενη οικογένεια Σπέντζα. “Σκληρόν το κτήπημα της Ειμαρμένης εις την καρδίαν φιλοστόργων γονέων οίτινες εστερήθησαν του ινδάλματός των...”!

Ως επίλογο ο εξαίρετος δημοσιογράφος γράφει: “Προ του μεγέθους της δοκιμασίας δια τους γονείς, μόνον η εξ Ουρανού παραμυθία θα καταστή να γλυκάνη τον πόνον των, τούτην δε και επικαλούμεθα παρά το Υψίστω”.

ΑΛΩΝΙΑ ΚΑΙ ΑΛΩΝΙΣΜΑ…!

Συλλογή καταγραφή Ηλίας Τουτούνης

Αλώνι:
Αλώνι λέγεται ο επιλεγμένος χώρος στην ύπαιθρο εκεί όπου έπρεπε να αλωνίσουν ή λιγνίσουν ή να εκθέσουν τα νωπά αγροτικά προϊόντα τους προς αποξήρανση. Έπρεπε ο χώρος να είναι ευήλιος, ευάερος, να μην έχει υγρασία και να είναι στο ψηλότερο σημείο του κτήματος για να μην μαζεύει νερά σε περίπτωση βροχής αλλά και να μην παρασυρθούν τα προϊόντα σε περίπτωση έντονης βροχόπτωσης.
Όταν για το αλώνι ήθελαν αέρα για να λιχνίσουν το κατασκεύαζαν σε ύψωμα για να φυσάει ο αέρας και να βοηθάει στο λίχνισμα να ξεχωρίζουν το γέννημα από τα φλιούτσια και τ’ άχερα.
Το αλώνισμα ξεκινούσε το πρωί και επέλεγαν να μην έχει δροσιά και έχουν λουρώσει τα στάχυα και δεν θα έτριβαν. Αλώνιζαν πάντα όταν βάραγε καλά ο ήλιος για να είναι ξερά τα κλωνιά και να τσακίζουν. Στο αλώνι και λίχνιζαν το γέννημα κυρίως το μεσημέρι προς απόγευμα που φυσούσε μαΐστρος (μαϊστράλι).
Τα αλώνια των σιτηρών κατασκευάζονταν πάντα στρογγυλά. Τα απλά ήσαν με χώμα τα πέτρινα ήσαν πλακόστρωτα ενώ υπήρχαν και αλώνια στρωμένα με χοντρές σανίδες δρύινα, από έλατο κ.ά. Ακριβώς στο κέντρο του αλωνιού υπήρχε μπηγμένο μέσα στο χώμα και καλά στερεωμένο ένας στύλος ο λεγόμενος «στυγερό». ύψους κάπου ενάμιση με μέτρα και η περίμετρός του στο κάτω μέρος περίπου πενήντα (50) εκατοστά του μέτρου. Το στυγερό κρατούσε τα ζώα που αλώνιζαν καθώς τριγύριζαν γύρω στο αλώνι και γύρω από το στυγερό. Τα ζώα που χρησιμοποιούσαν ήσαν άλογα και μουλάρια, ενώ οι φτωχότεροι χρησιμοποιούσαν γαϊδούρια και βόδια.
 
Αλώνισμα:
Το αλώνισμα των σιτηρών γινόταν τον μήνα Ιούλιο (Αλωνάρη).
Επειδή το αλώνισμα ήταν πολύ δύσκολη και χρονοβόρα εργασία, χρειαζόταν πολλά ζώα τότε έκαναν δανεικαριές, αν δεν μπορούσαν τότε καλούσαν τους βαλμάδες. Αυτοί ήσαν επαγγελματίες αλωνιστές με ιδιόκτητα ζώα κυρίως άλογα, που ήσαν νέα δυνατά καλοθρεμμένα και εξοικειωμένα με το αλώνισμα. Η συμφωνία για την πληρωμή ήταν ένα κάρτο των 12 οκάδων από το προϊόν που αλώνιζαν, για το κάθε άλογο και άλλο ένα για τον βαλμά.

Άμφια ιερέως για το Λαογραφικό μας Μουσείο

Γτάφει, ο Κώστας Παπαντωνόπουλος

Σε προηγούμενη ανάρτησή μας σχετικά με το Λαογραφικό μας Μουσείο σας είχαμε προϊδεάσει σχετικά με μία συγκινητική ιστορία τριών ευαίσθητων παιδιών από γειτονικό μας χωριό και την αγωνία τους προκειμένου να εναποθέσουν τα άμφια του αείμνηστου πατέρα τους στο μουσείο μας.

Πρόκειται για τα αδέλφια Μαρία, Δημήτρη και Ανδρέα Παρασκευόπουλο από την Νεράιδα Ηλείας.

Βιογραφικό του αείμνηστου εφημέριου Σπυρίδωνα Παρασκευόπουλου (1941 - 2022).

Ο πατήρ Σπυρίδωνας γεννήθηκε την 14η Μαΐου του 1941 στην Νεράιδα Ηλείας στον τόπο που αγάπησε και έζησε μέχρι το τέλος της ζωής του.

Γονείς του ήταν ο Κωνσταντίνος Παρασκευόπουλος και η Θεοδοσία που έφεραν στον κόσμο άλλα δύο παιδιά. Τα πρώτα χρόνια της ζωής του Σπύρου ήταν φτωχικά με την ευθύνη να προσέχει τα μικρότερα αδέλφια του εκείνα τα σκληρά χρόνια, δουλεύοντας ακούραστα από τα αθώα του παιδικά χρόνια, στην γη που τόσο αγάπησε παρέα με τα ζώα του και αδυνατώντας λόγω των τότε κακουχιών να τελειώσει το Δημοτικό Σχολείο.

Προτίμησε να ασχοληθεί με τις γίδες το γάιδαρο και το άλογο του και να φροντίζει τα μικρότερα του αδέρφια Γεώργιο και Βασίλειο ώστε να σπουδάσουν με τον ίδιο να γίνει γέφυρα βοήθειας για την βελτίωση της ζωής όλων.

Το 1970 παντρεύτηκε την Μαρία Δημητρακοπούλου, με την οποία απέκτησαν τέσσερα παιδιά, τον Κωνσταντίνο, την Μαρία τον Δημήτρη και τον Ανδρέα. Ο κατά κόσμο Σπύρος για εκείνη την εποχή, υπήρξε και στα παιδιά του ένας καλός πατέρας, που τα μεγάλωσε με μόχθους και κόπους και παράλληλα να τα διδάσκει να είναι τίμια και να δείχνουν περισσή αγάπη για τον συνάνθρωπό τους.

Όμως, το 1982 δέχτηκε το σοβαρότερο πλήγμα στην οικογένειά του, να χάσει τον πρωτότοκο γιό του Κωστάκη σε δυστύχημα με τρόπο ανήκουστο και σοκαριστικό. Τον χτύπησε πέτρα στο προαύλιο του σχολείου του, όταν ήταν στην έκτη δημοτικού που προήλθε από φουρνέλο για την διάνοιξη δρόμου 300 μέτρα μακριά.

Ήταν ένα βαθύ τραύμα που δεν έκλεισε ποτέ όπως δεν κλείνει για κανέναν γονιό.

Ο Σπύρος συντετριμμένος πια από την πιο βαριά απώλεια, αφιερώνεται στον Θεό, ζητώντας παρηγοριά και βάλσαμο για τον αβάσταχτο πόνο που κουβαλούσε. 

Αποφασίζει τότε και γράφεται στην Ιερατική Σχολή Καλαμάτας.

Χειροτονήθηκε διάκος στην Αγία Μαρίνα στον Πέρα μαχαλά στην Δίβρη και τον Ιούλιο του 82 χειροτονείται Ιερέας από τον Μητροπολίτη Ηλείας κκ. Γερμανό, στο Μοναστήρι της Μονής Παναγίας Χρυσοπηγής Δίβρης (Άνω Μονή Δίβρης).

Αμέσως μετά άρχισε να διακονεί στο μικρό χωριουδάκι Χαριά Ηλείας όπου υπηρέτησε για οχτώ χρόνια και πηγαινοερχόταν με το άλογό του.

Το 1990 έρχεται στην ιδιαίτερη πατρίδα του την Νεράιδα και συνεχίζει να ασκεί τα ιερατικά του καθήκοντα ώσπου τον πρόδωσε η υγεία του στα 81 χρόνια του. Τον βρήκε βαρύ εγκεφαλικό την 30η Μαΐου, με θλιβερή κατάληξη λίγες μέρες αργότερα, στις 14η Ιουνίου του 2022.

Το προηγούμενο άρθρο εδώ!

Κεντρική Σελίδα

Ο Τόπος μας

Παράδοση

Πολυμέσα

Ιστορία

Αναδημοσιεύσεις

Free Joomla! templates by Engine Templates