Καλώς ορίσατε στην αρχαιότερη ιστοσελίδα της Ηλείας, στο Αντρώνι και στην Ορεινή Ηλεία.

Είναι οι κατάφυτες διαδρομές μέσα στις βελανιδιές και στα πλατάνια στο κέντρο της Κάπελης με τις απόκρημνες πλαγιές, τα σκιερά φαράγγια με τις πολλές σπηλιές, τους καταρράκτες, τους νερόμυλους και τις νεροτριβές, με τις δροσερές πηγές και τα καθαρά ποτάμια... Με τα πετρόχτιστα σπίτια, τα νόστιμα φαγητά και το καλό κρασί, τα αρχοντικά γλέντια και τους φιλόξενους κατοίκους.

Frontpage

1987 ΧΟΡΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΑΝΤΡΩΝΑΙΩΝ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ

Παραβρέθηκε τότε και η αφεντιά μου στον χορό του συλλόγου μαζί με την κόρη μου την Αγγελική που ήταν τότενες τριών χρόνων. Δεν με ενόχλησε, χόρευε και πηλάλαγε όλο το βράδυ με τα άλλα τσορομπίλια.

Είχα βέβαια μαζί μου και την φρέσκο αποχτηθείσα κάμερα Hitachi που κόστιζε τότε όσο περίπου ένα αυτοκίνητο.

Οι τότε κάμερες δεν έδειχναν καλά χωρίς επαρκή φωτισμό όπως θα διαπιστώσετε και στο βίντεο.

Προέδρος του συλλόγου τότε ήταν ο Χρήστος Λαμπαδάς.

Μιλάει για διάφορα ο Χρήστος και για τις προσφορές του συλλόγου.

Μέσα σε όλα λέει και για ένα σημαντικό ποσόν που δόθηκε για τον αείμνηστο Νίκο Πανούτσο του Μηνά.

Κατόπιν τον λόγο πήρε ο πρόεδρος του χωριού που διένυε τότε την δεύτερη τετραετία. Για τις δωρεές του συλλόγου, για την συμπαράσταση του συλλόγου προς το χωριό μας, για την επιχορήγηση με 100.000 δραχμές για την πλατεία, για τον τηλεφωνικό θάλαμο, για την αιμοδοσία που θα βοηθήσει.

Μίλησε ακόμη για κάποια έργα που ήταν σε εξέλιξη αλλά και για τους σχεδιασμούς της κοινότητας, ότι δηλαδή σχεδίαζαν να φτιάξουν αγροτικό ιατρείο, να επισκευάσουν το σχολείο, για το πρόγραμμα άρδευσης, τσιμεντοστρώσεις και από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων για το γυμνάσιο στο Πανόπουλο θα έδιναν 10.000.000 δραχμές.

Κώστας Παπαντωνόπουλος

www.antroni.gr

ΠΑΝΗΓΥΡΙ ΣΤΟ ΑΝΤΡΩΝΙ ΜΕ ΤΟΝ ΤΖΗ

Άλλο ένα βίντεο από την σειρά  που μας παραχώρησε (πριν χρόνια) ο αγαπητός συμπατριώτης μας Κωνσταντίνος Συλάιδος. 

Το παρόν αναφέρεται σε πανηγύρι στο Αντρώνι με τραγουδιστή τον Γεώργιο Δανίκα (Τζή) από τα Άγναντα (Σινούζι) και την κουμπάρα του την Αντωνία Κωνσταντινοπούλου με το ντέφι, μητέρα του γνωστού τραγουδιστή Ανδρέα Κωνσταντινοπούλου. Τους άλλους μουσικούς δεν τους γνωρίζουμε.

Επειδή από τα τραγούδια του Γιώργη Τζή έχουν διασωθεί ελάχιστα, αφήσαμε το βίντεο να «τρέξει» ολόκληρο χωρίς μοντάζ. Θεωρούμε τον αείμνηστο Τζή έναν από τους καλύτερους τραγουδιστές που πέρασε από τον τόπο μας που σήμερα εάν ζούσε θα ήταν ένας από τους πρώτους στην Ελλάδα στα δημοτικά μας τραγούδια.

Βλέπουμε και εδώ αγαπημένα πρόσωπα όπως ο αείμνηστος  Χρήστος Μπαντούνας (μπάρμπα Πλίθας), ο Γιώργης Συλάϊδος, ο μπάρμπα Σωκράτης και πάρα πολλοί άλλοι.

Όπως γνωρίζουμε στα χωριά μας οι γυναίκες δεν είχαν θέση στα πανηγύρια. Έστεκαν στις γωνίες και στα στενά όπου κρύβονταν.  Ξετρούπωναν μόνον όπως εδώ, προκειμένου να αφήσουν τον οβολό τους στην ορχήστρα την ώρα που χορεύει ο γιός ή o εγγονός.

Κώστας Παπαντωνόπουλος

ΑΝΤΡΩΝΑΙΟΙ ΣΤΗΝ ΠΛΑΤΕΙΑ ΤΟ 1986

>

Ένα εξαιρετικό βίντεο του Κωνσταντίνου Συλάιδου που το δημιούργησε το 1986 στην πλατεία στο Αντρώνι.

Από ότι φαίνεται στις ενδυμασίες και το δεμένο αρνί στο μαγαζί του Πλίθα θα ήταν γιορτινή μέρα, το πανηγύρι ή του Αγίου Κωνσταντίνου.

Βλέπουμε πολυαγαπημένα πρόσωπα που έχουν φύγει αρκετά χρόνια πριν όπως ο Πλίθας, ο Μπαφιώλας, ο Φακιώλης, ο Τζακ, ο Θάνος, ο Ντερλεπάνης, ο Πάνος του Τσαπή, ο Κατσαφός, ο Κώστας του Σπανού, ο Νιόνιος του Μπούκη, η Γαλάναινα, η Πολίτα Κότσαλη, η Νικούλα, ο Κοσμάς, ο Κουτσαντώνης και ο Σωτήρης του Τασάνη και άλλοι πολλοί. Φαίνεται ακόμη πως ήταν η πλατεία και τα οικήματα πριν φύγουν για να γίνει πλατεία.

Κώστας Παπαντωνόπουλος Νοέμβρης 2023

ΟΙ ΜΟΝΟΜΑΤΟΙ…!

Στην Ελληνική Μυθολογία οι Κύκλωπες ήταν μονόφθαλμοι γίγαντες με μεγάλη δύναμη, χαμηλή νοημοσύνη, άγρια φύση και αντικοινωνική συμπεριφορά. Ο πιο γνωστός Κύκλωπας ήταν ο Πολύφημος, είναι γνωστός από την Οδύσσεια ήταν γιος του θεού Ποσειδώνα και της Νύμφης Θοώσης, κόρης του Φόρκυος τον οποίο αντιμετώπισε ο Οδυσσέας κατά την επιστροφή του μετά τον Τρωικό Πόλεμο. Στη Θεογονία, όπου ο ποιητής Ησίοδος περιγράφει τη δημιουργία του κόσμου, οι Κύκλωπες ήταν τρεις αθάνατοι γίγαντες που γεννήθηκαν από τον Ουρανό και τη Γη στα πρώτα στάδια της δημιουργίας του σύμπαντος.

Ο Οδυσσέας και οι άνδρες του τυφλώνουν τον Πολύφημο (λεπτομέρεια πρωτοαττικού αμφορέως, περ. 650 π.Χ., Μουσείο Ελευσίνας).

Μολογάγανε οι παλαιοί ότι τους μπιτ παλιούς χρόνους τότενες που ο τόπος ήτανε απάτητος και είχε τρανά δάση, στα Λουμιά παραπάνου από του Περαχώρι, ζούσανε κάτι θεριακωμένοι άνθρωποι που ’χανε μόνο με ένα μάτι στην μέση στο κούτελο και τους λέγανε «Μονόματους» ή «Μονομάτηδες». Μολογάγανε ότι ευτούνοι μένανε τρουπωμένοι μέσα βαθιά στην Μπούκα και δεν βγαίνανε μέρα ποτέ στον όξω κόσμο.

ΤΟ ΖΥΜΩΜΑ ΚΑΙ ΤΟ ΨΗΣΙΜΟ ΤΟΥ ΨΩΜΙΟΥ

Καταγραφή, έρευνα, επιμέλεια Ηλίας Τουτούνης
Για την φτωχολογιά το ψωμί αποτελούσε το βασικότερο είδος διατροφής. Έπρεπε να υπάρχει σε μεγάλες ποσότητες σε κάθε οικογένεια για να γιομίζουν τα στομάχια τους, μιας και τα φαγητά ήσαν λιγοστά και δυσεύρετα. Τοιουτοτρόπως η φτώχεια είχε αποταθεί στο ψωμί. Η νοικοκυρά του κάθε σπιτιού, παρασκεύαζε από μόνη της το ψωμί το οποίο είχε μια επίπονη διαδικασία από το αλεύρι μέχρι να φθάσει στο έτοιμο ψωμί. Για να ζυμώσει το αλεύρι μια νοικοκυρά μέχρι να παρασκευάσει το ψωμί, χρειαζόταν μια ειδικά διαδικασία, που σήμερα στις περισσότερες νοικοκυρές είναι άγνωστη, ένεκα ότι σήμερα βρίσκουμε έτοιμο το ψωμί, από τους φούρνους, πρατήρια και μάρκετ.
Η νοικοκυρά που θα ανάπιανε προζύμι και θα ζύμωνε, προληπτικά έπρεπε να ήταν καθαρή, δηλαδή να είχε μπανιαριστεί, να μην έχει πάει με τον άνδρα της, να μην βρίσκεται σε περίοδο και να μην είναι γιορτή. Οι νοικοκυρές του κάθε σπιτιού, πάντοτε αντί για «μαγιά» είχανε προζύμι στο σπίτι από την προηγούμενη ζυμωσιά. Αν δεν είχαν αποτείνονταν σε κάποια γειτόνισσα και αν πάλι εκεί δεν εύρισκε η μόνη που είχε πάντοτε προζύμι ήταν η παπαδιά του χωριού. Αναφέρεται ότι την ημέρα της Γιορτής του Σταυρού στις 14 Σεπτεμβρίου, οι νοικοκυρές έπαιρναν κλωνιά βασιλικού από την εκκλησία. Τον βασιλικό τον έβαζαν σε μια κανάτα με νερό και την άλλη αναπιάνανε προζύμι με νερό που είχε μέσα τον βασιλικό. Όταν έπηζε το αλεύρι με το νερό και γινότανε ζύμη τότε επάνω σ’ αυτό τοποθετούσαν τον βασιλικό που είχαν μέσα στο νερό και το σκεπάζανε. Αυτή η ζύμη γινόταν το προζύμι. Όταν ήθελαν οι νοικοκυρές να ζυμώσουν, από το βράδυ αναπιάνανε προζύμι με αλεύρι και νερό. Έπειτα το σκεπάζανε με ρούχα, ανάλογα με την εποχή σε μια άκρη του σκαφιδιού να παραμείνει ζεστό και να αρχίσει να φουσκώνει. Στην άλλη άκρη του σκαφιδιού, κοσκίνιζε με την κρησάρα το ανάλογο αλεύρι που θα χρειαζόταν για το ζύμωμα. Την άλλη μέρα το πρωί ξεσκέπαζε την σκάφη με το ζυμάρι και το αλεύρι και εξέταζε το αλεύρι. Αν είχε δημιουργήσει κάποια γούβα στην μέση ο σωρός του αλευριού, τότε λέγανε ότι κάποιος, από το σόι τους, θα πεθάνει.

Κεντρική Σελίδα

Ο Τόπος μας

Παράδοση

Πολυμέσα

Ιστορία

Αναδημοσιεύσεις

Free Joomla! templates by Engine Templates