Ο Ηλίας Τουτούνης στην εφ. «Πατρίς»: «Η λαογραφία είναι τα Εθνικά Μνημεία του λόγου μας»
ΝΑΝΤΙΑ ΜΑΝΙΑΤΗ 26 Σεπτεμβρίου 2021
«Η ενασχόλησή μου με την λαογραφία ξεκίνησε από τότε που ήμουν μαθητής του Γυμνασίου και μου άρεσε να συλλέγω δημοτικά τραγούδια, παροιμίες και ιστορίες από διηγήσεις κυρίως γεροντότερων, οι οποίες είχαν διαδοθεί από στόμα σε στόμα. Τις άκουγα που τις διηγούνταν μεταξύ τους και τις παρακολουθούσα με κατάνυξη. Τους ρωτούσα και τους κατέγραφα…», κάπως έτσι ξεκίνησε η συζήτηση με τον Ηλία Τουτούνη, έναν εξαιρετικό άνθρωπο, με ευγένεια, ήθος, αρχές και πολλή αγάπη για τις ρίζες και την Ηλεία μας.
Κάτι που επιβεβαιώνεται από την πλούσια λαογραφική του δράση και κυρίως από τον τρόπο που μας μιλά για τη διάσωση και τη διάδοση του πολιτισμού, των εθίμων και όλων εκείνων που χαρακτήριζαν τη ζωή των προγόνων μας.
ΦΥΓΟΔΙΚΟΙ ΔΕΡΟΝΤΕΣ ΧΩΡΟΦΥΛΑΚΑ (Αντρώνι)
Γράφει ο εν Πύργω ανταποκριτής:
Καθ´ ά εγνώσθη εις την περιφέρειαν του Δήμου Λαμπείας έχει σχηματισθή τριμελής συμμορία φυγοδίκων, ήτις προβαίνει εις διάφορους εγκληματικής πράξεις.
Έξωθι του χωρίου Αντρώνι οι φυγόδικοι ούτοι Συλλαβόντες ένα χωροφύλακα, ανήκοντα εις την αστυνομίαν Λαμπείας έδειραν αυτόν και τον υπέβαλαν εις εξευτελισμούς τραβώντες από τον μύστακα.
Εφημερίδα «Νεολόγος Πατρών», Δευτέρα 24 Οκτωβρίου 1911
Την περίοδο αυτή, λίγο πριν τους Βαλκανικούς πολέμους, ψηφίσθηκαν νόμοι[1] «περί Αστυνομίας του Κράτους». Για την αναδιοργάνωση του Σώματος, επιτυγχάνονταν την διαίρεση της χώρας σε ισάριθμες προς του νομούς Αστυνομικές Διευθύνσεις, καθεμία από τις οποίες διαιρέθηκε σε ισάριθμες προς τις επαρχίες Αστυνομικές Υποδιευθύνσεις. Η Χωροφυλακή συνιστούσε έτσι, το Σώμα, που αναλάμβανε αποκλειστικά την αστυνόμευση της χώρας.
Από την ΑΥΓΗ της Τυπογραφίας στην Ηλεκτρονική ΑΥΓΗ
Γράφει ο Κώστας Παπαντωνόπουλος
Μια νέα σελίδα της Ηλείας κοσμεί από σήμερα το απόγευμα 24.09.2021 τον διαδικτυακό μας κόσμο.
Η νέα σελίδα είναι η γνωστή μας εφημερίδα Αυγή στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://avgipyrgou.gr/.
Την "όμορφη" ιστοσελίδα διευθύνει ο κ. Ανδρέα Καπογιάννης.
Βλέπουμε στην πρώτη σελίδα της, οκτώ κύριες κατηγορίες: ΝΕΑ, ΚΟΙΝΩΝΙΑ, ΑΡΘΡΑ, ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ, ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΑ, ΠΟΛΙΤΙΚΗ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ, ΣΧΟΛΙΑ που τα ως τώρα άρθρα τους διαβάζονται ευχάριστα χωρίς τις γνωστές ενοχλητικές διαφημίσεις.
Ο Ανδρέας παρότι έχει προτάσεις από χορηγούς, επέλεξε να μείνει μακριά από χειραγωγήσεις και το νέο μέσον ενημέρωσης που σήμερα μας παρουσιάζει να είναι, καθαρό και ξάστερο όπως και η έντυπη έκδοση που ζήσαμε και αναπολούμε.
Ευχόμαστε τα καλλίτερα στον φίλο Ανδρέα, να είναι καλοτάξιδη η σελίδα του και σαν αρχαιότεροι εδώ, θέλουμε να τον ενθαρρύνουμε ότι, αξίζει τον κόπο το «ταξίδι» όταν αγαπάς τόσο τον τόπο σου.
Εμείς από την ομάδα του www.antroni.gr ως ελάχιστη βοήθεια εκτός από τα ενθαρυντικά λόγια θα τοποθετήσουμε συνδέσμους ώστε να διευκολύνουμε την πρόσβαση της νέας σελίδας https://avgipyrgou.gr/ στις μηχανές αναζήτησης.
Όμως, θα αφήσουμε τον Ανδρέα να μας μιλήσει για την ΑΥΓΗ του 21ου αιώνα:
Νεκροταφείο, σοβαρά και ευτράπελα (Αντρώνι)
Γράφει ο Κώστας Παπαντωνόπουλος
Σε ένα όμορφο, ορεινό χωριό, με αξιοπρεπείς ανθρώπους, με τον πολιτισμό και την ιστορία του, οφείλουν οι κάτοικοί του να διαφυλάξουν τις αξίες του παρελθόντος και να ζούνε μονιασμένοι και αγαπημένοι. Κάπως έτσι θα ήταν οι εικόνες στα παραμύθια που μου διηγούνταν.
Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΠΑΡΣΗ
Σε αυτό το όμορφο χωριό όμως συνέβησαν διάφορα γεγονότα όταν ήλθε η εξέλιξη, η οικονομική έπαρση που έφερε τα πάνω κάτω. Το χρήμα έρεε…, μπίζνες, φιγούρες, μοντέλες, χλιδή. «Χρυσούς αιών» του Αντρωνίου. Σπίτια δίπατα, διαμερίσματα στις πόλεις και πρώτοι στις καταθέσεις. Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης μαζί με άλλα ήταν να κυριαρχήσει το πρωτοεμφανιζόμενο τότε μπετόν. Από τα πρώτα έργα που είδαμε ήταν η ανακαίνιση της κεντρικής εκκλησίας όπου κρύφτηκε η τέχνη από το κτίριο και το μικρό εξαίσιο πέτρινο καμπαναριό αντικαταστάθηκε από το σημερινό. Ήταν της μόδας τότε, ο ανταγωνισμός μεταξύ των χωριών, ποιος θα έχει την μεγαλύτερη - δυνατότερη καμπάνα.
ΤΟ ΨΑΡΙ ΣΤΗΝ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΜΑΣ
Ψάρι (αρχαία ελληνικά: ἰχθύς, λατινικά: piscis) είναι κάθε μέλος μιας ομάδας υδρόβιων κρανιωτών ζωικών οργανισμών που δεν έχουν άκρα με δάκτυλα. Σχηματίζουν μια αδελφή ομάδα με τα χιτωνόζωα, μαζί με τα οποία σχηματίζουν την (ευρύτερη) ομάδα των ολφακτόρων (olfactores).
ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ:
Αυτούς που στριμώχνονται σε κλειστό χώρο, λέμε στριμώχθηκαν σαν σαρδέλες.
Γαύρους, λέμε τους οπαδούς του ΟΣΦΠ. (Ολυμπικού).
Γύλος, λέγεται ο απατεωνίσκος, ο πειστικός.
Δελφίνι, αυτός που είναι άριστος κολυμβητής.
Ζαργάνα, λέμε την ψιλή, αδύνατη και ευλύγιστη γυναίκα.
Καρχαρία, λέμε γενικά τον φαγά σε όλο του το μεγαλείο.
Ξεψάρωσε, λέγεται για τους στρατιώτες που αρχίζουν να εισέρχονται στο ανεπίσημο πνεύμα του στρατού.
Ξιφίας, ο έχων μεγάλη μύτη.
Ρέγγος, λέγεται ο αδύνατος και ηλιοκαμένος άνθρωπος.
Σαρδέλες, λέμε τα γαλόνια των υπαξιωματικών του στρατού και των σωμάτων ασφαλείας. Στον στρατό, ο έχων μισή σαρδέλα ήταν υποδεκανέας, ο έχων μία ήταν δεκανέας, ο έχων δύο ήταν λοχίας, ο έχων τρείς ήταν αρχιλοχίας.
Σαρδελοκούτι, λέμε το κουτί που είχε παστωμένες σαρδέλες και κάθε άχρηστο ξύλινο ή μεταλλικό αντικείμενο.
Σαρδελοπούτσης, ο έχων πολύ μικρό πέος.
Τσιπούρα, λέμε τον πεθαμένο που τον ανακαλύπτουν μετά από ώρες και είναι παγωμένος.
Φάλαινα και φώκια, ονομάζουμε την χονδρή και δυσκολοκίνητη γυναίκα.