Καλώς ορίσατε στην αρχαιότερη ιστοσελίδα της Ηλείας, στο Αντρώνι και στην Ορεινή Ηλεία.

Είναι οι κατάφυτες διαδρομές μέσα στις βελανιδιές και στα πλατάνια στο κέντρο της Κάπελης με τις απόκρημνες πλαγιές, τα σκιερά φαράγγια με τις πολλές σπηλιές, τους καταρράκτες, τους νερόμυλους και τις νεροτριβές, με τις δροσερές πηγές και τα καθαρά ποτάμια... Με τα πετρόχτιστα σπίτια, τα νόστιμα φαγητά και το καλό κρασί, τα αρχοντικά γλέντια και τους φιλόξενους κατοίκους.

Frontpage

ΚΩΝΣΤΑΝΤΗΣ ΤΣΑΠΑΡΑΣ…!

Καταγραφή Ηλίας Τουτούνης

Ο Κωνσταντής Τσαπάρας από την Νεμούτα Ηλείας, κάπου στο 1893 με 1894, αγαπούσε μια κοπέλα των Ροβολαίων λογοδοσμένη, παρά την θέληση της στον Αντρίκο τον Καψή. Ο Κωνσταντής, παρά τις προειδοποιήσεις φίλων και δικών του ανθρώπων, σχεδίαζε να την κλέψει. Η Χρυσούλα αγαπούσε τον Κωνσταντή και επειδή είχε γίνει σούσουρο, οι Καψαίοι αποφάσισαν να την αρραβωνιάσουν και να την στεφανώσουν όσο πιο γρήγορα μπορούν προτού τους βρει καμία συμφορά, δηλαδή απαγωγή από τον Κωνσταντή Τσαπάρα. Αφού την αρραβώνιασαν ετοιμάστηκαν για στέφανα. Μια βδομάδα πριν γίνει ο γάμος ο Κωνσταντής Τσαπάρας κανόνιζε με δικούς του ανθρώπους να κλέψουν την Χρυσούλα. Μάλιστα ο ένας από τους καλύτερος φίλους του, που ήταν μπράτιμοι των Καψαίων, του μαρτύρησαν ότι Καψαίοι σχεδίαζαν, ότι σε περίπτωση που θα αποπειραθεί ο Κωνσταντής να κλέψει την Χρυσούλα θα τον σκότωναν. Ο Κωνσταντής δεν έκανε πίσω και ένα βράδυ πήγε να κλέψει την Χρυσούλα. Εκεί του είχαν στήσει καρτέρι οι Καψαίοι και του επιτέθηκαν και τον ξυλοκόπησαν μέχρι θανάτου. Μάλιστα την ώρα που τον χτυπούσαν ένας ονόματι Γαλάνης (τσοπάνης των Καψαίων) τον μαχαίρωσε, μ’ ένα κοπίδι στην πλάτη. Ο τσοπάνης που είχε καταγωγή από την Αρκαδία, έφυγε την ίδια νύχτα από την Νεμούτα και δεν ξανά εμφανίστηκε στην περιοχή. Ένας φίλος του Κωνσταντή του έδινε όπλα να αντισταθεί σε περίπτωση επίθεσης η καρτεριού. Λέγεται ότι ο Κωνσταντής ήταν σίγουρος ότι δεν θα έπαιρναν χαμπάρι την απαγωγή. Είχε ειπεί ότι τα είχε μελετήσει όλα,. Αυτός είχε πάρε δώσε με μια φιλενάδα της Χρυσούλας που έκανε τον ενδιάμεσο στις συνεννοήσεις μεταξύ των. Αυτή μάλλον μαρτύρησε στους Καψαίους ότι εκείνο το βράδυ είχαν κανονίσει την απαγωγή. Ο Κωνσταντής βαριά χτυπημένος μετά από λίγες ημέρες πέθανε. Το τραγούδι ακούστηκε και σαν μοιρολόι.

ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΟΥ ΤΣΑΠΑΡΑ

Πανάθεμα τα νιάτα μου και ευτούνη την λεβεντιά μου.

που πήγα και τα χαράμισα μπέη μου για την αγαπητικιά μου.

Δεν στο πα ρε Τσαπάρα μου, δεν στο πα Κωνσταντή μου.

Απ’ την Νεμούτα μην διαβείς, κι από του Καψή την πόρτα.

Γιατί θα σε σκοτώσουνε ευτούνοι οι άτιμοι Καψαίοι.

Και συ καημένε Κωνσταντή, καημένε μου Τσαπάρα.

Το κοντόβραδο πήρες το στρατί, το έρμο μοναπάτι

στου Ρόβολα να ξημερωθείς, με μαχαιριά στην πλάτη!

(Γύρισμα)

«Στο πα ρε Τσαπάρα, στο είπα Κωνσταντή μου,

πάρε την χατζάρα πάρε και το σπαθί μου!»

Πηγή:www.antroni.gr

Νίκος Μπελογιάννης: Στο μπόι των ονείρων

Γράφει: η Πουλχερία Γεωργιοπούλου

Με αφορμή τα 70 χρόνια από την εκτέλεση του Νίκου Μπελογιάννη η Θεατρική Ομάδα 2510 παρουσιάζει το έργο: «ΝΙΚΟΣ ΜΠΕΛΟΓΙΑΝΝΗΣ: ΣΤΟ ΜΠΟΪ ΤΩΝ ΟΝΕΙΡΩΝ» του Ανδρέα Ζαφείρη.

Η παράσταση επικεντρώνεται στα πραγματικά γεγονότα της ιστορίας του Νίκου Μπελογιάννη, στη σχέση του με την Έλλη Παππά, τη σύλληψη και την εκτέλεση του.

Οι συντελεστές της παράστασης στέκονται με αξιοπρέπεια και τιμιότητα απέναντι στο Μπελογιάννη και την ιστορία του, το διαχρονικό αρχέτυπο του ήρωα που βαδίζει χαμογελώντας στο θάνατο ενώ ζει ένα μεγάλο έρωτα και έχει γίνει πρόσφατα πατέρας.

Το έργο εκτυλίσσεται από τη στιγμή που συλλαμβάνουν τον Νίκο Μπελογιάννη και την σύντροφο του, Έλλη Παππά. Μέσα από ξεχωριστά κελιά, ένα ζευγάρι που δεν μπορεί να συναντηθεί ποτέ, πάρα μόνο στις δίκες και σε κλεφτές συναντήσεις στους διαδρόμους της φυλακής , προσπαθεί να επικοινωνήσει μέσα από χαρτάκια, σύντομα διαλείμματα, χαραμάδες ευτυχίας.

ΚΡΑΣΑΚΑΙΟΙ ΟΙ ΑΓΝΟΗΜΕΝΟΙ ΗΡΩΕΣ ΤΗΣ ΠΗΝΕΙΑΣ

Πλησιάζουμε προς το τέλος της συγγραφής του βιβλίου μας.

Συγγραφείς Ηλίας Τουτούνη και Κώστας Παπαντωνόπουλος

Το βιβλίο αναφέρεται στους αδελφούς Κρασάκη που έδρασαν στην Πηνεία προεπαναστατικά και κατά την επανάσταση του 1821.

Η τότε τοπική εξουσία όχι μόνον τους αγνόησε, αλλά δολοφόνησε τον έναν και προσπάθησε να εξοντώσει τους άλλους τρεις αδελφούς...!

Οι μετέπειτα άρχοντες τους αγνόησαν και τους αγνοούν ακόμη!

Για αυτούς τους λόγους, εμείς από χρόνια μαζεύουμε στοιχεία και κάνουμε έρευνα, να δώσουμε στην δημοσιότητα την δράση αυτών των ηρώων μας!

25.06.2022 Εκδηλώσεις για την ΠΟΛΙΟΡΚΙΑ ΤΟΥ ΛΑΛΑ

Πολιτιστικός Σύλλογος Λάλα "Ο Άγιος Κων/νος"

Εορταστικές Εκδηλώσεις για την ΠΟΛΙΟΡΚΙΑ ΤΟΥ ΛΑΛΑ το Σάββατο 25 Ιουνίου 2022 και ώρα 19.00 στον προαύλιο χώρο του Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης στο Λάλα.

ΝΤΙΛΜΠΕΡΙ…!

ΝΤΙΛΜΠΕΡΙ…!

Γράφει ο Κώστας Παπαντωνόπουλος

Ένα από τα πιο ωραία και διαδομένα δημοτικά τραγούδια που έχω ακούσει είναι και το “Ντιλμπέρι-ντιλμπεράκι”. Η λέξη ντιλμπέρι προέρχεται από την Περσική γλώσσα دختر خوشگل και υιοθετήθηκε από τους Οθωμανούς όπου το μετέφεραν στην Ελλάδα: Dilber ντιλμπέρι (το) είναι η καλλονή, το γοητευτικό, το όμορφο παιδί.  Οι Σαρακατσάνοι ντιλμπέρι, λένε τον νέο που έχει δύναμη λιονταριού, ακόμη το νέο κι όμορφο και ναζιάρικο κορίτσι, που κλέβει καρδιές. Επίσης Ντιλμπέρι είναι ένα είδος πουλιού που φέρει αυτή την ονομασία στην περιοχή του Έβρου.

ΝΤΙΛΜΠΕΡΙ – ΝΤΙΛΜΠΕΡΑΚΙ

Ο ρυθμός του τραγουδιού είναι στα (3/4).

Μωρέ για την καλή - καλή μας συντροφιά,
ντιλμπέρι - ντιλμπεράκι θα ειπώ ένα τραγουδάκι.

Μωρέ κι αν δεν το ειπώ τόσο καλά,
να ’μαι συμπαθισμένος, ντιλμπέρι - ντιλμπεράκι.

Μωρέ τι ’μαι κομμάτι ανήμπορος,
και λίγο λαβωμένος, πως το ’παθα ο καημένος.

Μωρέ μήνα σπαθί με λάβωσε,
μήν’ άρμα πολέμου, ντιλμπέρι - ντιλμπεράκι.

μαϊδέ σπαθί- σπαθί με λάβωσε.
μάϊδ’ άρμα του πολέμου, δεν το ’λπιζα ποτέ μου.

Μόν’ με λάβωσε, ντιλμπέρι- ντιλμπεράκι αμάν
με λάβωσε μωρέ μια λυγερή, με δίκοπο μαχαίρι.

Μωρέ και μου ’κοψε το χέρι.

«Πεντέ, μωρέ πεντέ μερούλες

σήμερα ντιλμπέρι μου ντιλμπέρι

την αγαπώ δεν είδα.

Εχθές μωρέ, εχθές, την είδα στο χορό…»

Κεντρική Σελίδα

Ο Τόπος μας

Παράδοση

Πολυμέσα

Ιστορία

Αναδημοσιεύσεις

Free Joomla! templates by Engine Templates