Καλώς ορίσατε στην αρχαιότερη ιστοσελίδα της Ηλείας, στο Αντρώνι και στην Ορεινή Ηλεία.

Είναι οι κατάφυτες διαδρομές μέσα στις βελανιδιές και στα πλατάνια στο κέντρο της Κάπελης με τις απόκρημνες πλαγιές, τα σκιερά φαράγγια με τις πολλές σπηλιές, τους καταρράκτες, τους νερόμυλους και τις νεροτριβές, με τις δροσερές πηγές και τα καθαρά ποτάμια... Με τα πετρόχτιστα σπίτια, τα νόστιμα φαγητά και το καλό κρασί, τα αρχοντικά γλέντια και τους φιλόξενους κατοίκους.

Frontpage

Ο ΛΗΣΤΗΣ ΓΙΩΡΓΗΣ ΛΑΓΚΑΔΙΝΟΣ (ΖΩΡΑΣ)

Επιμέλεια καταγραφή Ηλίας Τουτούνης
Αναφέρεται στον ληστή Γεώργιο Λαγκαδινό ή Ζώρα, που γεννήθηκε το 1908 στη Δάφνη (τέως Ντάμιζα) του δήμου Αμαλιάδας. Ήταν λήσταρχος στην Πηνεία και στην ευρύτερη περιοχή Ηλείας, Αρκαδίας και Αχαΐας. Κατά μαρτυρίες, ήταν ένας πολύ όμορφος άνδρας, άριστος τραγουδιστής και ταχύς στα πόδια. Ήταν στην εποχή του ο πλέον καταζητούμενος ληστής. Σκοτώθηκε στις 17-1-1936 στο χωριό Σουδενέϊκα Αχαΐας, σ’ ενέδρα που του έστησε η χωροφυλακή, μετά από συνεννόηση και προδοσία ενός κουμπάρου του.
Ο εν λόγω κουμπάρος του, που το μικρό του όνομα ήταν Αντώνης, ήξερε ότι ο Ζώρας θα ερχόταν στο σπίτι του να παρευρεθεί στο τραπέζι που έκανε για την γιορτή του. Ο Ζώρας τον επισκεπτόταν συνέχεια για να κρύβεται, επίσης του είχε δώσει μέρος από τις λείες του γι’ ασφάλεια, διότι ήθελε κάποιο σίγουρο μέρος μην συλληφθεί και του τα κατάσχουν. Ακόμη ο Ζώρας είχε μπλέξει με την κουμπάρα του και είχαν ερωτικές περιπτύξεις και ο Αντώνης το γνώριζε. Όμως ο Αντώνης δεν μπορούσε να κάνει τίποτα διότι φοβόταν τον Ζώρα μην τον σκοτώσει. Ο κουμπάρος του ταυτόχρονα μετά από μυστικές συνομιλίες είχε συνεννοηθεί με τους χωροφύλακες να του στήσουν ενέδρα και να τον συλλάβουν και να λάβει ως ανταμοιβή τα χρήματα της επικήρυξης του. Ο Γιώργης Ζώρας, μόλις νύχτωσε έφθασε στο σπίτι του κουμπάρου του Αντώνη να παρευρεθεί στο τραπέζι που έκανε. Οι άνδρες της χωροφυλακής μέσα στο σκοτάδι χωρίς να γίνουν αντιληπτοί περικύκλωσαν το σπίτι και περίμεναν. Όμως ο Γιώργης είχε σκοπό να παραμείνει στο σπίτι του κουμπάρου του και γι την άλλη μέρα και να φύγει μόλις νυχτώσει. Ο επικεφαλής της χωροφυλακής αφού αντιλήφθηκε τις προθέσεις του, τον κάλεσε να παραδοθεί και αντιμετώπιζε μια ήπια μεταχείριση και δίκη. Ο Ζώρας αρχικά συμφώνησε και χωρίς να χάσει χρόνο προσπάθησε να διαφύγει από το πίσω μέρος του σπιτιού σαλτάρωντας από κάποιο παραθύρι. Όμως εκεί πίσω παραμόνευαν άλλοι χωροφύλακες τον κάλεσαν να σταματήσει, όμως αυτός έβγαλε το πιστόλι του και πυροβόλησε στο σκοτάδι, τότε οι χωροφύλακες τον πυροβόλησαν και τον σκότωσαν.
Λέγεται ότι ο Ζώρας είχε δώσει στον κουμπάρο του όλα τα λεφτά από τις λείες του και όλο του το βιός, ώστε να τον υποθάλπει όσο ήταν καταζητούμενος και να του παρέχει σπίτι και τροφή και σε περίπτωση που συλληφθεί να είναι σε ασφαλές μέρος μέχρι να εκτίσει την ποινή του.
Αυτός όμως τον πρόδωσε για τρεις λόγους. Πρώτον για να πάρει τα χρήματα της επικήρυξης, δεύτερον να του μείνει η λεία (χρήματα- τιμαλφή κ.ά.) και τρίτον για να τον βγάλει από την μέση λόγω ότι τα είχε μπλέξει με την γυναίκα του, έτσι όπως λέει ο θυμόσοφος λαός: «Ένα σμπάρο δυο… και τρία τρυγόνια!»
1. ΤΟΥ ΖΩΡΑ
Το μάθατε τι έγινε στα Σουδενά της Πάτρας;
Το Γιώργο Ζώρα σκότωσαν τ’ Αγιαντωνιού το βράδυ.
Οι φίλοι του τον πρόδωσαν και οι μπραζέρηδές του.
Να ’χε μανούλα να τον κλαίει, πατέρα να τον θάψει.
Τον έκλαιγαν οι φίλοι του και οι μπραζέρηδές του,
από κρυφά τον κλαίω κ’ εγώ, η άμοιρη αδερφή του.
- Για σήκω, Γιώργο μ’, να σε δω, λίγο να σ’ αγναντέψω,
λίγο να ιδώ τα μάτια σου, τα κατσαρά μαλλιά σου.
(Χαράλαμπου Κοκκίνη, «Η εκπαιδευτική περιφέρεια της Αμαλιάδος», Αμαλιάδα 1973, σ. 19. Τραγουδήθηκε από την Λεμονιά Κωστούρου)
2. (ΒΓΗΚΑ ΨΗΛΑ ΚΙ ΑΓΝΑΝΤΕΨΑ)
Βγήκα ψηλά κι αγνάντεψα στου Ζώρα τα καλύβια.
Βλέπω τον τόπο έρημο και την καλύβα τρούπια,
τηράω κ’ ένα γέροντα, μα θα ’τανε στ’ ογδόντα.
Έκατσα και τον ρώτηξα, του είπα δυο κουβέντες:
- Μην είδες τον Γιώρη πουθενά, τον καπετάν τον Ζώρα;
- Φυλάει ’κειά στα Σουδενά, το χιόνι τον σκεπάζει.
(Αφήγηση Διονυσίου Δημητρόπουλου από την Αμαλιάδα Ηλείας)
Τα Άνω Σουδεναίικα ή Άνω Σουδενέικα είναι χωριό της Αχαΐας. Διοικητικά είναι έδρα ομώνυμης τοπικής κοινότητας, που ανήκει στην Δημοτική Ενότητα Ωλενίας του Δήμου Δυτικής Αχαΐας. Το χωριό απέχει 4 χιλιόμετρα από την Βιομηχανική Περιοχή Πατρών.
Φώτο Γιώργης Ζώρας- Λαγκαδινός

Η ΥΠΟΔΟΧΗ ΤΗΣ ΝΥΦΗΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΕΘΕΡΑ…!

“Καλώστηνε την νυφούλα μου ’που μπαίνει στην πορτούλα μου…”
Καταγραφή επιμέλεια Ηλίας Τουτούνης
Μετά το μυστήριο του γάμου και τον χορό που στηνόταν να χορέψει η νύφη με τους δικούς της, έξω από την εκκλησία ή στην πλατεία του χωριού, ο γαμπρός με τους καλεσμένους του παρελάμβανε την νύφη και κατευθύνονταν στο σπίτι του, είτε ήταν συγχωριανοί ή από άλλο χωριό. Οι γονείς της νύφης και η συνοδεία της, μετά τον τελευταίο αποχαιρετισμό, αποχωρούσαν και δεν ακολουθούσαν την πομπή των νεόνυμφων.
Πριν φθάσει η πομπή του γαμπρού στο σπίτι του, άρχιζαν τα βαράνε τα βιολιά και να τραγουδάνε διάφορα τραγούδια του γάμου και της αγάπης.
Στο σπίτι του γαμπρού, που θ’ αποτελούσε την κατοικία των νεόνυμφων, προέβαιναν σε διάφορα έθιμα, που σκοπό είχαν να εκβιάσουν την τύχη για την καλοτυχία του νέου ζευγαριού.
Μόλις έκανε την εμφάνιση το ζευγάρι είτε με τα πόδια είτε με τα άλογα, αν έρχονταν από άλλο χωριό, τότε ένα αγόρι και ένα κορίτσι που έπρεπε να είχαν εν ζωή και τους δυο γονείς τους, πετούσαν στα κεραμίδια του σπιτιού μια μαξιλάρα για το γούρι των νεόνυμφων. Η μαξιλάρα παρέμενε στα κεραμίδια μέχρι να μείνει έγκυος η νύφη, κατά άλλους παρέμενε μέχρι τα πιστρόφια.
Επίσης όταν η νύφη ερχότανε μ’ άλογο, σταματούσε μπροστά στο σπίτι, αλλά δεν ξεπέζευε. Ζητούσε τάξιμο, ή ασήμωμα από τον γαμπρό, για να κατεβεί λέγοντας:
«-Τάξε μου να κατέβω!»
Τότε ο γαμπρός ή ο πεθερός έταζε ή την ασήμωνε και αν η νύφη έμενε ευχαριστημένη κατέβαινε, αν όχι ζητούσε περισσότερα, μέχρι να πάρει αυτό που επιθυμούσε. Βασικά επί το πλείστον αυτά είχαν προσυζητηθεί τι θα ζητήσει η νύφη και οι σκηνές αυτές γίνονταν εθιμοτυπικά.

Λέξεις με α΄ συνθετικό την Τουρκιά που καλά κρατεί…!

Γράφει, ο Κώστας Παπαντωνόπουλος

Κατά την διεξαγωγή της έρευνας εδώ, συλλογή και καταγραφή λαογραφικών θεμάτων, συναντάμε λέξεις, ονομασίες κ.λπ. που είναι σύνθετες με πρώτο συνθετικό που δηλώνει, τούρκικη προέλευση ή κάτι σχετικό με την Τουρκιά.

Οι περισσότερες από αυτές, είναι λέξεις που έφτιαξαν οι ραγιάδες και έμειναν ως κατάλοιπα της πολύχρονης τουρκοκρατίας στον τόπο μας.

Επίσης πολλά τοπωνύμια έχουν λάβει και αυτά την ονομασία από την εποχή της τουρκοκρατίας, όπου ήσαν υπό την ιδιοκτησία ή χρήση των Τούρκων.

Όλες αυτές τις λέξεις έμειναν τόσα χρόνια μετά και θα είναι δύσκολο να αποβάλουμε από την γλώσσα μας.

-Βρωμότουρκος, ο = ο άπιστος, ο εχθρικός άνθρωπος.

-Ευρωπαϊκή & Ασιατική Τουρκία, = η Τουρκία είναι η χώρα που υπάρχει σε δύο Ηπείρους, την Ασιατική στην Ασία και την Ευρωπαϊκή στην Ευρώπη και τις χωρίζει ο Βόσπορος

-Μισότουρκος, ο = αυτός που έχει γονείς από διαφορετικά Έθνη, από το ένα να είναι Τούρκος.

Ο Πανάγος Δούλας και τα τραγιά

Ο Πανάγος Δούλας από το Λάλα είχε φορτηγό και εξυπηρετούσε σε διάφορες μεταφορές τους Λαλαίους και τα γύρω χωριά με το αζημίωτο.

Μια μέρα που είχε δρομολόγιο προς τον κάμπο, τον σταμάτησε η αστυνομία στις Καρούτες  και τον ρώτησε τι έχει φορτωμένο στην καρότσα;

 -Κάτι τραγιά έχω τους λέει, και τα πάω για σφάξιμο στο σφαγείο.

Απάνω είχε τους παπάδες από το Λάλα και τα περίχωρα αλλά και τους άλλους που τους είχε μαζέψει από τα βουνά, από τον Αστρά, την Μοστενίτσα, την Δίβρη, το Κούμανι, την Γιάρμενα, την Πέρσαινα, την Ντάρτιζα, την Νεμούτα και από παρακάτω και τους πήγαινε στον Πύργο στη σύναξη που είχε συγκαλέσει ο Αθανάσιος, ο τότε Δεσπότης την δεκαετία του 70 όταν δεν “ευλόγαγε” ΙΧ.

Αφήγηση του Πανάγου στον Γιώργο Μαρκόπουλου στο καφενείο στο Λάλα, το 1985.

Υγ. Παράκληση προς στους φίλους Λαλαίους, μια φωτογραφία του αείμνηστου Πανάγου.

ΚΛΙΝΔΙΑ ΗΛΕΙΑΣ ΑΠΟ ΨΗΛΑ

ΚΛΙΝΔΙΑ ΗΛΕΙΑΣ ΜΕ DRONE ΑΠΟ ΧΑΡΑΓΕΣ

Τετάρτη, ‎31 ‎Αυγούστου ‎2022

Κώστας Παπαντωνόπουλος

www.antroni.gr

ΒΛΕΠΟΥΜΕ..., ΤΟ ΓΕΦΥΡΙ ΤΗΣ ΓΙΑΡΜΕΝΑΣ,

ΤΟ ΜΠΑΚΑΛΙΟ ΤΟΥ ΠΙΤΣΙΡΙΚΟΥ,

Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΠΟΤΑΜΩΝ,

ΣΕΛΛΗΕΙΣ ΜΕ ΠΑΛΙΟΠΟΤΑΜΟ ΠΟΥ ΣΧΗΜΑΤΙΖΟΥΝ ΤΟ ΦΑΡΑΓΓΙ ΑΝΤΡΩΝΙΟΥ,

ΤΟ ΜΠΕΡΗ ΚΑΙ ΤΟ ΕΚΕΙ ΓΕΦΥΡΙ ΣΤΟ ΠΑΛΙΟΠΟΤΑΜΟ,

ΤΟ ΑΝΤΡΩΝΑΙΙΚΟ ΠΟΤΑΜΙ.

Κεντρική Σελίδα

Ο Τόπος μας

Παράδοση

Πολυμέσα

Ιστορία

Αναδημοσιεύσεις

Free Joomla! templates by Engine Templates