Καλώς ορίσατε στην αρχαιότερη ιστοσελίδα της Ηλείας, στο Αντρώνι και στην Ορεινή Ηλεία.

Είναι οι κατάφυτες διαδρομές μέσα στις βελανιδιές και στα πλατάνια στο κέντρο της Κάπελης με τις απόκρημνες πλαγιές, τα σκιερά φαράγγια με τις πολλές σπηλιές, τους καταρράκτες, τους νερόμυλους και τις νεροτριβές, με τις δροσερές πηγές και τα καθαρά ποτάμια... Με τα πετρόχτιστα σπίτια, τα νόστιμα φαγητά και το καλό κρασί, τα αρχοντικά γλέντια και τους φιλόξενους κατοίκους.

Frontpage

ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ ΟΤΑΝ ΑΛΩΝΙΖΑΝ ΜΕ ΠΑΤΟΖΑ

Καταγραφή Ηλίας Τουτούνης

Κατά τις 5 με 10 Αλωνάρη (Ιουλίου) έκανε την εμφάνισή απέναντι από το χωριό μου Άγναντα στο Παλιοκκλήσι περιοχή ενδιάμεσα Βουλιαγμένης, - Ανθώνας και Αγνάντων) η πατόζα (αλωνιστική μηχανή), του Χρήστου Χρυσανθόπουλου, με καταγωγή από τα Άγναντα. Μπροστά την ένα τρακτέρ «HANOMAG» κατακίτρινο, σαν τα άνθη της ασφάκας και της σπαρτιάς, και πίσω σερνότανε το τεράστιο κατακόκκινο μηχάνημα μάρκας «ΤΙΤΑΝ». Για εκείνη την εποχή και για εμάς τα παιδιά, που δεν είχαμε ξεμυτίσει από τα χωριά μας προς τον έξω κόσμο, ήταν κάτι το πρωτόγνωρο και το φανταστικό. Αυτή ήταν η πατόζα, ένα συρόμενο μηχάνημα με τέσσερις τροχούς, όπου αριστερά και δεξιά της υπήρχαν πάρα πολλές τροχαλίες συνδεδεμένες μεταξύ τους με λουριά (ιμάντες).

Η χαρά των παιδιών όταν έφθανε κοντά στα αλώνια του χωριού ήταν απερίγραπτη. Το συνεργείο την έστηνε στα αλώνια που ήσαν γεμάτα θημωνιές (σωρός από δεμάτια σίτου – βρώμης και κριθαριού), τοποθετημένα με σειρά και τάξη, ως τύμβος. Πηγαίναμε κατά μπουλούκια να ιδούμε τις δούλευε, να ακούσουμε την περίεργη βουή της, που ήταν ένας μονότονος βρυχηθμός, να ιδούμε πως έστηναν αυτή και το τρακτέρ και πως γινόταν η κίνηση.

Περίεργα για εμάς τα αλλά απολαυστικά. Σ’ όλο αυτό τον συρφετό, συμμετείχαμε και εμείς με την αποστολή μας, ώστε να φέρνουμε νερό στους εργάτες, και στους δικούς μας, που αλώνιζαν τα γεννήματα.

Παναγιώτα (Τούλα) Σταυροπούλου - Ζήρου Κλινδιά - Πανόπουλο

Έφυγε από κοντά μας σήμερα Παρασκευή 6:12:2024 η Παναγιώτα (Τούλα) χήρα Κωνσταντίνου Σταυρόπουλου που γεννήθηκε πριν 74 χρόνια στο Πανόπουλο.

Η κηδεία της θα γίνει το Σάββατο στις 15:00 στο Κλινδιά.

Στα παιδιά της Γιάννη, Νίκο, Χρήστο, στα αδέλφια της Δήμητρα, Νικολίτσα, Παναγιώτη, Φάνη και σε όλος τους συγγενείς της εκφράζουμε τα συλλυπητήριά μας.

Η εκλιπούσα έχασε πολύ νωρίς τον σύζυγο της στις 20:05:1990 σε ηλικία 38 ετών.

Ήταν κόρη  του Νικολάκη Ζήρου (Τσετσένη) που πέθανε στις 9:05:1996 και της Καλιόπης Ζήρου που πέθανε στις 7:07:1977. Ήταν αδελφή του Πρεφέστα.

Ήχαν και μία κόρη την Σοφία που είχε παντρευτεί στην Αμαλιάδα. Πέθανε στις 25:12:2020. ετών 65 ετών.
Διατηρούσαν καφενείο και ταβέρνα στο Κλινδιά!

Ευχαριστούμε τον φίλο Γιώργο Μαρκόπουλο για τις πληροφορίες!

ΠΑΡΑ ΤΟ "ΜΠΟΪ ΤΟΥ", ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟΣ ΣΤΑ ΟΛΥΜΠΙΑ

Να τον χαίρεστε κύριε δήμαρχε και σε ανώτερα αλλά μαζί θα τα πούμε δια ζώσης στα χωριά μας τις ημέρες των εκλογών.

Κανονικά εγώ θα έπρεπε να χαρώ χαρά μεγάλη για την προαγωγή αλλά τα γεγονότα με ξεπερνούν.
Μας πρόκανε τα "ευχάριστα" μαντάτα ένας φίλος, μας έστειλε το μήνυμα του νέου αντιδημάρχου:
Lysandros Panagopoylos 
Αποτελεί τιμή η ανάληψη καθηκόντων Αντιδημάρχου στο Δήμο Αρχαίας Ολυμπίας. Αποτελεί τιμή και παράλληλα αίσθημα βαριάς ευθύνης, η αρμοδιότητα του ευαίσθητου τομέα της καθαριότητας και της ανακύκλωσης. Ένα από τα γνωρίσματα του σύγχρονου πολιτισμού και της κουλτούρας μας είναι και η διαχείριση των απορριμμάτων μας. 
Δεν μιλάνε "για σχοινί στο σπίτι του κρεμασμένου". Που την βρήκε την κουλτούρα; στα λύματα που έστελνε στο Φαράγγι ή στους κάδους που έχουν δίωξει από το χωριό; Που ήταν η κουλτούρα όταν "μάσαγαν" τα τρόφιμα των άπορων (ΚΕΑ) συγχωριανών από την διανομή ΤΕΒΑ, σύμφωνα με καταγγελία, Αριθ. Πρωτ. 1504 /16.12.2021 αλλά και μαρτυρίες των δικαιούχων.
Τα σκουπίδια είναι χρυσός κυρ δήμαρχε και εκεί θα υπάρξουν και κονόμες αλλά εδώ θα είμαστε...!
Διαβάστε παρακάτω τι δήλωνε ο νεοδιοριστής αντιδήμαρχος όταν ο Σύλλογος "Ωλονός" κατείγγειλε τον πατέρα του που παρανομούσε στο Αντρώνι  (έφτιαχνε τον βόθρο του σε δασικό χώρο). Ήλθε η καταγγελία στον σύλλογο η οποία  προοθήθηκε αμέσως στις αρχές και προς τιμήν τους, αντέδρασαν άμεσα και συνέλαβαν τον παραβάτη πατέρα του αλλά τι περιμάνατε να μας πεί ο αντιδήμαρχος;  "Το μήλο κάτω από την μηλιά θα πέσει" όπως λέει και ο θυμόσοφος λαός μας. 
Δείτε τι γράφει για τον σύλλογο "Ωλονό και τους ανρώπους του ¨που έχουν βάλει το κεφάλι τους "στον τορβά":

ΠΑΝΗΓΥΡΙ ΣΤΟ ΑΝΤΡΩΝΙ ΜΕ ΤΟΝ ΤΖΗ

Άλλο ένα βίντεο από την σειρά  που μας παραχώρησε (πριν χρόνια) ο αγαπητός συμπατριώτης μας Κωνσταντίνος Συλάιδος. 

Το παρόν αναφέρεται σε πανηγύρι στο Αντρώνι με τραγουδιστή τον Γεώργιο Δανίκα (Τζή) από τα Άγναντα (Σινούζι) και την κουμπάρα του την Αντωνία Κωνσταντινοπούλου με το ντέφι, μητέρα του γνωστού τραγουδιστή Ανδρέα Κωνσταντινοπούλου. Τους άλλους μουσικούς δεν τους γνωρίζουμε.

Επειδή από τα τραγούδια του Γιώργη Τζή έχουν διασωθεί ελάχιστα, αφήσαμε το βίντεο να «τρέξει» ολόκληρο χωρίς μοντάζ. Θεωρούμε τον αείμνηστο Τζή έναν από τους καλύτερους τραγουδιστές που πέρασε από τον τόπο μας που σήμερα εάν ζούσε θα ήταν ένας από τους πρώτους στην Ελλάδα στα δημοτικά μας τραγούδια.

Βλέπουμε και εδώ αγαπημένα πρόσωπα όπως ο αείμνηστος  Χρήστος Μπαντούνας (μπάρμπα Πλίθας), ο Γιώργης Συλάϊδος, ο μπάρμπα Σωκράτης και πάρα πολλοί άλλοι.

Όπως γνωρίζουμε στα χωριά μας οι γυναίκες δεν είχαν θέση στα πανηγύρια. Έστεκαν στις γωνίες και στα στενά όπου κρύβονταν.  Ξετρούπωναν μόνον όπως εδώ, προκειμένου να αφήσουν τον οβολό τους στην ορχήστρα την ώρα που χορεύει ο γιός ή o εγγονός.

Κώστας Παπαντωνόπουλος

ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΣ ΓΑΜΟΣ "ΤΑ ΙΔΩΜΑΤΑ"

Λαογραφική συλλογή Ηλίας Τουτούνης

«Προξενητάδες ήρθανε από τη Βαβυλώνα, να πάρουνε την Αρετή πολύ μακριά στα ξένα».
Έτσι αναφέρεται για το προξενιό, μια ωραιότατη παραλογή της δημοτικής μούσας, στο γνωστό μας τραγούδι του «ΝΕΚΡΟΥ ΑΔΕΡΦΟΥ».
Σε’ αυτές τις περιπτώσεις οι προξενητάδες, κατά την σύσταση του προξενιού, για να επιτύχει και να πείσουν και τις δύο πλευρές, έβαζαν σε λειτουργία την «γιορτινή τους γλώσσα», όπου σε αυτές τις περιπτώσεις «έσταζε μέλι και γάλα», και άρχιζαν τα παινεσιάρικα και υπερβολικά ψεύτικα λόγια, για να πείσουν όχι μόνον τους άμεσα εμπλεκόμενους, αλλά και τις οικογένειές των. Μετά από τον προξενητή, όταν γινόταν αποδεχτή η πρόταση γνωριμίας απ’ αυτούς που παντρολογιότανε, η επόμενη διαδικασία ήταν να έλθουν σε κάποια επαφή (άνδρας και γυναίκα) για να ιδωθούν. Αυτή η διαδικασία λεγόταν “Ιδώματα” δηλαδή ήταν η πρώτη οπτική γνωριμία και οι πρώτες ανταλλαγές σκέψεων.
Τα ιδώματα ήταν η δεύτερη φάση της διαδικασίας του γάμου, μετά από το “προξενιό” και συνήθως πραγματοποιούνταν στο σπίτι της νύφης, ή αν δεν ήθελαν να δώσουν κάποιο στόχο στους περίοικους και να μην παρελαύνουν οι γαμπροί, όπου δεν θα έμενε τίποτα το κρυφό και το ασχολίαστο. Τοιουτοτρόπως φρόντιζαν να γίνονται σε δημόσιους χώρους, όπως σε εκκλησίες κατά τον εκκλησιασμό, σε γάμους σε πανηγύρια, σε χάνια, σε μύλους, σε γιορτές ή και κάπου αλλού, με κάποιο συνθηματικό, ώστε να καταλάβει ο καθένας από την πλευρά του για το ενδιαφερόμενο πρόσωπο. Για την πρώτη συνάντηση, σ’ αυτούς τους χώρους, το κανόνιζε ο συμπεθεροκόπος και όριζαν ένα τόπο ίσα- ίσα που να ιδωθούν και να πάρουν την πρώτη εικόνα του –της υποψηφίου προς γάμο.

Κεντρική Σελίδα

Ο Τόπος μας

Παράδοση

Πολυμέσα

Ιστορία

Αναδημοσιεύσεις

Free Joomla! templates by Engine Templates